"Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit," prohlásil šéf škodováckých odborářů Jaroslav Povšík v týdeníku Škodovácký odborář.

"Jednou z klíčových komparativních výhod koncernu Volkswagen je možnost sdílení výrobních kapacit napříč značkami," uvedl mluvčí firmy Zdeněk Štěpánek pro Hospodářské noviny. Možnost výroby superbů v Německu ale nevylučuje.

Předseda ODS Petr Fiala.
Petr Fiala: Babiš neměl být v současné vládě a nemůže být ani v té příští

Škodovka v Česku vyrábí vozy Seat, Volkswagen v Bratislavě dělá Škodu Citigo. Model Yeti, který končí, se pak dováží z ruského závodu.

Jak píší Hospodářské noviny, ve hře je teď několik možností. Pokud firma výrobu nepřesune jinam, situaci těžko zvládne. Možnost, že by u nás postavila další továrny je nepravděpodobná. Což dokazuje příklad rozšíření výroby v Kvasinách. Společnost má totiž problém najít zaměstnance. Minulý týden přijala skupina padesáti lidí z Ukrajiny. Čechů je totiž nedostatek.

Hrozí například možnost ukončení výroby Škody Rapid. Jeho místo by mohl vyplnit ziskovější model, například některé SUV.

Spekuluje se i o přesunu některého z velkých modelů do Německa. Volné kapacity má nyní například Audi, které v poslední době podléhá konkurenci Mercedesu a BMW.

Ilustrační foto.
Zemědělské dotace využívají školy na nákup traktorů

V Ingolstadtu nyní odboráři po vedení koncernu Volkswagen chtějí, aby jim přislíbili například výrobu elektrických vozů. S těmi se ale počítá v závodě Audi v belgickém Bruselu.

Nástupce superbu se ale neobjeví před rokem 2020 a do té doby se situace v Audi může změnit.

Ve hře zůstává i španělský Seat, jehož odboráři v minulosti hlasitě kritizovali výrobu seatů v Česku, které se vyrábějí v Kvasinách.

Volkswagen Brouk
Volkswagen slaví osmdesátku. Největší evropské automobilce pomohli nacisti

Problémem ale nejsou mzdy dělníků. Ty totiž tvoří jen zlomek nákladů. Podle Hospodářských novin jsou problémem oboru nízké marže. V dražších zemích nelze menší vozy prodávat se ziskem. Přesunem výroby části vozů do jiných závodů si ale Škoda může uvolnit ruce k prodeji většího množství aut a tím i k celkově vyššímu zisku.

Naposledy mzdy stoupaly loni na jaře, kdy se zvýšili o 11 procent. Čeští i němečtí odboráři si teď ale chtějí říci o víc. Díky tomu, že firma nestíhá, mají velkou šanci na úspěch. Zkušení pracovníci jsou pro firmu nenahraditelní.

Dělníci v bratislavském závodě si po šesti denní stávce vymohli zvýšení mezd o 14 procent během dvou a půl roku.

Škoda Auto. Ilustrační foto.
Průmysl dál roste, potvrdil pozici hlavního motoru české ekonomiky