Měsíc před koncem stávající kolektivní smlouvy jsou odboráři a vedení firmy od podpisu nového kontraktu hodně daleko. Odboráři zatím o návrzích firmy mluví jako o „sprostém urážení obětavých zaměstnanců, kteří nechávají v práci své zdraví a své životy“.

„Je ostuda, že v době, kdy v českých firmách roste mzda, musíme se v podniku, který má jít příkladem, handrkovat o důstojný růst mezd. Nenecháme zaměstnance takto ponižovat, jestli se firma včas neprobere, pocítí hněv svých 30 000 zaměstnanců,“ uvedli odboráři ve svém týdeníku Škodovácký odborář.

Spor o směny

Kromě mezd je spor i o systému směn, odboráři nechtějí přistoupit na osmnáctisměnný model. Kolektivní vyjednávání probíhá v době, kdy už zástupci odborářů v dozorčí radě vědí, jak vysokého zisku loni firma dosáhla.

Automobilka ho sice zveřejní až v druhé polovině března, lze ale očekávat rekordní výsledek.

Luxus pro akcionáře

„Firma dobře ví, že se musí se zaměstnanci podělit o svůj mnohamiliardový zisk, který jinak odvádí akcionářům a kde jen úzké skupině osob vytváří životní luxus a nezměrné bohatství,“ uvedli odboráři. Škoda je nejlépe vydělávající částí koncernu VW.

Škoda nabídla zaměstnancům růst mezd o 15 procent na 27 měsíců. Podmínkou bylo ale uzavření dohody o novém směnném systému. Ten kritizují odboráři, protože kvůli němu by museli chodit lidé do práce i o víkendech a naboural by rodinný život. Odboráři chtějí smlouvu na rok a růst o 18 procent. „Naším cílem bylo dostat se na úroveň Portugalska. Už zvýšením korunových příplatků, které jsme vyjednali od ledna 2018, úroveň Portugalska překonáváme,“ řekl  šéf odborářů Jaroslav Povšík. Další meta je podle něj dostat se na průměrné mzdy, které pobírají zaměstnanci španělského Seatu.

Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škodě Auto dosáhla loni 40 557 korun včetně všech příplatků a odměn.

Až do ukončení kolektivního vyjednávání se k jeho průběhu vyjadřovat nebudeme, vzkázala Deníku automobilka.