Flexikonto je v průmyslu rozšířeným nástrojem, jak pružně reagovat na poptávku. Když je o vozy velký zájem, uspořádá automobilka směnu navíc. Následně zaměstnancům rozdíl v odpracované době kompenzuje volnem nebo penězi.

Zaměstnanci, kteří se k flexikontům zavazují smluvně, však po několika úspěšných letech, kdy značka Škoda jede na vlně popularity a směny jsou takřka výhradně početnější, pociťují podle odborových předáků únavu.

Nová dohoda už je povinnosti nastoupit flexikonto zbavuje.

Dají-li nyní přednost volnu, mohou se ze šesté směny v jednom týdnu takzvaně vypárovat. Stačí, aby za ně nastoupil jiný zaměstnanec, který zvládá požadovanou práci. V souvislosti se zvýšením odměny za odpracované flexikonto to bude pro některé, zejména mladší zaměstnance výraznou motivací.

Od května Škodováci inkasují za odpracované flexikonto dvanáct set korun v případě noční směny z pátku na sobotu a ještě o stovku víc za sobotní ranní směny. Jde o zvýšení odměny o čtyři stovky.

Dojednáno nyní bylo i snížení maximálního salda flexikont, a to o polovinu. To znamená, že zaměstnanec musí odpracovat v porovnání s dosavadní praxí jen polovinu extra směn, aby mu byl rozdíl v daném měsíci rovnou proplacen.

Automobilka se rovněž zavázala, že provede vyúčtování flexikontových sald. Mnohé zaměstnance tak čeká za pár dní ve výplatě za duben milé překvapení.

Aktuální smlouva o flexikontech byla ve škodovce uzavřena do konce letošního roku.

Kolektivní jednání, které skončilo měsíc po vypršení starých dohod, přinesla i další změny.

V první řadě začne automobilka vyplácet nemocenskou už od třetího dne nemoci a v případě dlouhodobé pracovní neschopnosti bude zaměstnancům posílat rovněž denní příspěvek padesát korun.

Dále navýšila příspěvek na penzijní spoření z devíti set na tisíc korun, prodloužila teplotní přestávky, vedle zápůjček na bydlení rozhodla rovněž o zápůjčkách na koupi nového vozu až do výše tři sta tisíc korun a zavázala se investovat dva miliony korun do ergonomie a zlepšení pracovních podmínek.