Právě to je hlavním tématem aktuálního vydání týdeníku Škodovácký odborář. Informuje o setkání s trojicí zástupců představenstva – byli jimi Michael Oeljeklaus za oblast výroby a logistiky, Maren Gräf za oblast personalistiky a nováček Christian Schenk s odpovědností za oblast financí a IT – a nechyběli ani členové nejvyššího managementu: Marek Jancák za výrobu a Štěpán Lacina za personalistiku. Už takto silná sestava napovídá, že si manažeři s odboráři nepřišli podávat ruce a plácat po ramenou – a kdyby snad někdo pochyboval, přesvědčí ho dění ve firmě.
Ta s odkazem na celosvětový nedostatek polovodičů – čipů využívaných v palubní elektronice – významně omezuje provoz některých pracovišť už v tomto týdnu; od pondělka se pak chystá praktické zastavení výroby s rušením naprosté většiny směn (nicméně konkrétním zaměstnancům vydají pokyny jejich nadřízení, protože nadále bude pokračovat úsilí o odstraňování rozpracovanosti vozidel). Na pátek 15. října se ve všech třech směnách chystá povinná inventura majetku.
Očekává se, že drastické omezování výroby může pokračovat do konce roku – přičemž zaměstnancům, kteří budou muset zůstat doma, se ve srovnání s dneškem zřejmě sníží náhrady mzdy. Vedení odborů nicméně ujišťuje, že udělá maximum pro vyjednání nejlepších možných podmínek. Šéf podnikové rady Jaroslav Povšík již v minulosti uvedl, že hlavní prioritou je udržení pracovních míst. To společně s odpovědností za budoucnost firmy Odbory KOVO označují za východisko budoucích vyjednávání: požadavky musí odpovídat současné ekonomické realitě s ohledem na vážnost situace.
Do budoucna se podle odborů počítá s rozdělením na kmenový a agenturní personál. „Nepleťte si to, prosím, s propouštěním,“ zdůraznil odborářům Povšík. S tím, že od 1. listopadu bude připravena redukovaná norma obsluhy – s okamžitým pozastavením nástupů personálu a „maximálním využitím přirozené fluktuace kmenového personálu a agenturních pracovníků“.
V rámci fluktuace se také mají řešit přestupy agenturního personálu do kmenového stavu. Vyloučeno není ani převážení zaměstnanců mezi jednotlivými provozy – tedy závody v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí.