V automobilovém průmyslu v České republice již přišlo o práci nejméně deset tisíc lidí. Boleslavskému deníku to řekl předseda odborového svazu KOVO Josef Středula.

„Z toho zhruba 3500 lidí byli kmenoví zaměstnanci a zbytek agenturní personál,“ potvrdil Středula po skončení konference odborů KOVO ve Škoda Auto Muzeu v Mladé Boleslavi. A podle něho bude hůř, další lidé o práci zřejmě přijdou. „Situace rozhodně nebude lepší, opak je pravdou,“ uvedl.

Například jen ve Škodě Auto podle předsedy škodováckých odborů KOVO Jaroslava Povšíka již přišlo o práci kolem 1500 agenturních pracovníků a situace je nejistá i pro kmenový personál hlavně ve výrobě motorů a převodovek kvůli odstávkám, které plánuje koncern Volkswagen, jenž valnou část produkce převodovek a motorů Škody odebírá pro své závody.

„Ano, musíme se připravit na tvrdý rok 2009. Část závodů koncernu plánuje nezvykle dlouhou odstávku,“ potvrdil pro Boleslavský deník předseda podnikové rady největší evropské automobilky Volkswagen Bernd Osterloh.

Podle týdeníku Škodovácký odborář nejsou vyloučeny jisté přesuny kmenového personálu na místo razantně poníženého počtu najímaných agenturních pracovníků. „Propouštění kmenových zaměstnanců nehrozí, počty agenturních pracovníků upravujeme podle agenturních potřeb,“ vysvětluje mluvčí firmy Jaroslav Černý.

Obavy o leden

V hlavním závodě největší české automobilky v Mladé Boleslavi i v pobočných podnicích v Kvasinách a ve Vrchlabí vládnou obavy, co bude v lednu. Obrysy pracovní doby do konce roku jsou totiž sice jasné, ale co bude na začátku roku, si málokdo troufne odhadnout. Podle posledních informací se výrobní linky ve Škodě Auto zastaví 18. prosince 2008. Do práce pak mají jít desetitisíce zaměstnanců až v noci z úterka 6. na středu 7. ledna 2009.

Jenže ani to není stoprocentně potvrzený termín, protože se o podobě pracovní doby na příští rok teprve vyjednává a především koncern Volkswagen se zřejmě nerozjede dříve než ve třetím kalendářním týdnu roku 2009, čímž by byly narušeny logistické toky i do Škodovky. Jasné je, že minimálně část podniku, kde se vyrábějí motory a převodovky, bude stát celé první dva týdny. Lidé zde tedy půjdou do práce až v noci
11. ledna.

První dva dny odstávky 18. a 19. prosince jsou koncipovány jako odstávka výroby z důvodu snížení produkce a zaměstnancům tak bude náležet náhrada průměrné mzdy z důvodu překážky v práci na straně zaměstnavatele. Zbytek volna do 6. ledna 2009 je složen z víkendů, státních svátků a plánované dovolené. A otázkou zůstává, jak a kolik dostanou zaměstnanci v části závodu na převodovky a motory zaplaceno v době od 7. ledna. „Variantami jsou náhradní volno s možným napracováním či speciální časová konta,“ řekl předseda Povšík novinářům.

Jenže, za kolik? Řeší ve Škodovce

Firma ovšem může zaměstnancům nařídit podle zákona v těchto termínech dovolenou. To se však odborářům nelíbí, protože by tím přišli o možnost naplánovat si zbylé dny dovolené v roce. Valná část z pětitýdenní dovolené totiž musí zaměstnancům zbýt na tradiční hromadnou dovolenou v létě a také na období Vánoc a konce roku 2009.

Situace není dobrá ani v dalších firmách spojených s automobilovým průmyslem, zejména se Škodovkou. Ty se musí přizpůsobit dlouhým odstávkám, které pro ně znamenají milionové ztráty. Například mladoboleslavský výrobce automobilových komponentů, firma Unispo, podle jednatele Miroslava Plcha plánuje zastavení výroby zhruba do 5. ledna 2009.

Podobně je na tom i dodavatel dílů do většiny modelů vozů Škoda, společnost IMS z České Třebové, pro kterou mladoboleslavská automobilka představuje osmdesát procent zakázek.

Ještě vážněji je na tom firma Agba z Turnova, pro níž znamená Škoda Auto 30 procent zakázek. „Na konci roku budeme muset propustit pětinu ze 145 zaměstnanců,“ uvedl Milan Pozdníček, spolumajitel společnosti. I zde se však budou muset vyrovnat s odstávkami.

Ve Škodovce naopak naplno pojede takzvané Škoda parts centrum, kde se bude pracovat už od 2. ledna 2009. Odsud se vyvážejí náhradní díly do autoservisů. „Lidé bourají stále, auta mohou mít poruchu. Náhradní díly budou potřeba vždy,“ potvrzuje firma.