Škoda Superb, nejzářivější model ze škodovácké flotily, je synonymem luxusu už od 30. let, kdy začal brázdit silnice historicky první exemplář tohoto jména. Letos v červnu vstoupila na trh už třetí generace nového Superbu, v září ji bude následovat karosářská varianta combi. Možnost otestovat ji v úctyhodném předstihu dostal minulý týden v Bavorsku Boleslavský deník.
Prostor, nebo design? Tuto základní otázku si budou muset zodpovědět všichni zájemci, kteří budou o koupi nejnovějšího modelu ze Škodovky uvažovat. Přestože krátká i dlouhá verze lahodí oku, liftback má přece jen ladnější linie a výrazně sportovní vzezření, ze kterého byl na konci loňského roku právem nadšen celý svět. Kombík na druhou stranu nabízí zavazadlový prostor o objemu 660 litrů a při sklopení zadních sedaček až 1950 litrů (úhlopříčně tak lze do kufru umístit i předměty dlouhé přes tři metry)! Může tak být rovněž luxusním rodinným vozidlem.
„Superbů minulé generace se prodalo přes 200 tisíc. Z toho 65 procent představovaly verze combi," konstatoval šéf tuzemského prodeje Luboš Vlček. Lze tedy očekávat, že i nyní bude o dlouhou variantu o něco větší zájem.
Důležitější však je, co má nový model pod kapotou. Na výběr je z pěti benzínových a tří dieselových motorů, jejichž výkonové rozpětí začíná na 88 kW a končí na velkolepých 206 kW. Oproti předchozí generaci přichází automobilka s o 20 procent vyšším výkonem agregátů, jejichž spotřeba a produkce emisí je až o 30 procent nižší. Čtyři z osmi motorizací je možné dodat s pohonem všech kol.
Největší zážitek z jízdy poskytne turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2,0 TSI/206 kW s výkonem 280 koňských sil. Ten nahrazuje vrcholnou motorizaci 3,6 FSI V6/191 kW použitou v předchozím modelu.
Od listopadu bude rovněž k mání Škoda Superb Combi GreenLine 1,6 TDI/88 kW s kombinovanou spotřebou 3,7 litru na 100 kilometrů. Ta potěší příznivce úsporné a ekologičtější jízdy.
Naše testovací posádka vyzkoušela celkem tři motorizace. Nejslabšímu benzínovému manuálu sice v kopcovité krajině občas docházel dech a bylo nutné podřazovat až na dvojku, pro naftový dvoulitr však nebyl problém žádný terén. Hladce se jelo i s automatickou sedmistupňovou převodovkou.
„To není auto, to je koráb. Vidíš, jak hladce pluje po silnici," popsal své dojmy kolega. A měl pravdu. Nový Superb Combi sedí na silnici perfektně a i ve vyšších rychlostech působí zcela bezpečně. O pohodlí i zážitek z jízdy se stará řada asistenčních systémů. Vyzkoušeli jsme například Lane Assist, který vozidlo drží v jízdním pruhu, nebo Traffic Jam Assist, který zvyšuje bezpečnost v koloně.
Samostatnou kapitolou je konektivita. Díky předplacené SIM kartě může být vůz hotspotem na kolech a poskytovat stabilní internetové připojení. Samozřejmostí je připojitelnost chytrých telefonů a tabletů, jejichž aplikace lze využívat přes palubní počítač.
Tvůrci si vyhráli s množstvím sympatických vychytávek a ve Škodě Superb Combi přinášejí 31 simply clever prvků například virtuální pedál pro bezdotykové otvírání pátých dveří, sklopné tažné zařízení, dálkové ovládání infotainmentu přes wifi, držák tabletu, 230 V zásuvka a další.
Václav Klaus kdysi o Superbu prohlásil, že drncá. Tato výtka se třetí generace rozhodně netýká. Ba naopak. Svezení je to ladné a množství nových prvků činí z jízdy skutečný požitek. Ceny Škoda Superb Combi budou začínat na 629 900 korunách.