Název není nahodilý; latinský výraz octavia, tedy osmá, reaguje nejen na osmý model značky vzniklý po druhé světové válce, ale také i o pozici ve vývojové řadě moderní generace vozidel s nezávislým zavěšením všech kol od prvního typu z roku 1933.

Octavia se pro automobilku Škoda stala doslova synonymem. „V roce 1992, krátce po začlenění značky ŠKODA do koncernu Volkswagen, byl zahájen vývoj zcela nového modelu, který se vrátil právě k legendárnímu typovému označení OCTAVIA. Na nové podvozkové platformě vznikla v týmu šéfdesignéra Dirka van Braeckela karoserie s nezaměnitelným nadčasovým designem,“ uvedl Vítězslav Kodym z oddělení Komunikace Classic společnosti.

Liftback Octavia s výklopnými pátými dveřmi se představil 4. dubna 1996. „Zákazníky nadchnul vysokou úrovní aktivní i pasivní bezpečnosti, trumfem se stal také prostor pro 528-1328 litrů zavazadel. V březnu 1998 nabídku doplnila ještě prostornější karosářská varianta Octavia Combi, v roce 1999 přibylo provedení s pohonem všech kol. Do listopadu 2010 vzniklo 970 000 liftbacků a více než 470 000 kombi Octavia první generace,“ řekl k historii vozu.

V období let 2004 až 2013 tak následovalo 1,6 milionu liftbacků a 900 tisíc kombi druhé generace vozů. „Kromě ještě vyšší užitné hodnoty přinesla řadu novinek, například zážehové motory s přímým vstřikem paliva či samočinnou dvouspojkovou převodovku DSG. K pilířům současné nabídky značky Škoda patří třetí generace vozu Octavia, vyráběná od listopadu 2012 a v únoru 2017 výrazně modernizovaná. Rozhodlo se pro ni již přes 2,5 milionu zákazníků,“ uvedl Vítězslav Kodym.

O pevné pozici tohoto modelu nelze pochybovat; stále se těší popularitě nejen doma, ale i ve světě. O tom svědčí téměř 6,5 milionů vyrobených vozů všech generací od roku 1959. „Kromě hlavního výrobního závodu aktuálně sjíždějí vozy Octavia z výrobních a montážních linek také v zahraničí, a sice v Číně, Indii, Rusku, Kazachstánu i Alžírsku,“ řekl Vítězslav Kodym.

První dvoudvéřové automobily Škoda Octavia sjely z výrobní linky v Mladé Boleslavi v lednu 1959. Na ženevském autosalonu 10. března 1960 měla premiéru sportovní verze. „Homologace FIA pro účast na závodech a soutěžích ve skupině neupravených cestovních vozů otevřela automobilu s rychlostí až 130 km/h cestu ke kariéře v motoristickém sportu, např. v období 1961 až 1963 dosáhla OCTAVIA v Rallye Monte Carlo ve své třídě hattricku,“ popsal Vítězslav Kodym ze společnosti Škoda Auto.

Dne 11. září 1960 se v Brně předvedlo provedení combi, poslední dvoudvéřová Octavia verze Super opustila výrobní linku v Mladé Boleslavi 11. dubna 1964. Poslední kombi potom opustilo Kvasiny 21. prosince 1971. „V období 1959 až 1971 tak vzniklo více než 360 000 vozů Škoda Octavia první generace, včetně více než 54 000 exemplářů Octavia Combi,“ dodal Vítězslav Kodym.