Mateřský a současně jediný majitel automobilky Škoda Auto, koncern Volkswagen, rozhodl o přestěhování části výroby modelu Karoq do Německa. Vlastně se nic neděje. Takových koncernových případů je celá řada. Například Škoda Citigo se vyrábí v Bratislavě, Seat Ateca na Rychnovsku a Škoda Karoq se od konce roku bude montovat i v Německu.

Vysvětlení je prosté a pragmatické. „Kapacita našich výrobních závodů je naplněná. Proto zvažujeme i restrukturalizaci některých procesů v rámci továren, část produkce navíc nyní budeme vyrábět v německém Osnabrücku, kde již dnes lakujeme naše Fabie,“ řekl šéf značky Škoda Bernhard Maier před nedávnem v Číně.

Podle agentury Reuters, která se odkazuje na zdroje pocházející přímo od středočeského výrobce, přesune Škoda Auto část výroby svých vozidel Karoq do Německa, aby tak uspokojila rostoucí poptávku. Karoq by se v německém Osnabrücku, kde se také montují luxusní SUV Porsche Cayenne, měl lakovat a následně kompletovat od konce letošního roku. Plány prý ale hovoří i o celém roku 2019. Přesto se podle Reuters jedná o dočasné opatření, protože hlavní část výroby zůstane v Kvasinách, respektive v Mladé Boleslavi.

Podle dřívějších prohlášení šéfa Škodovky Bernharda Maiera potřebuje Škoda v Evropě investovat do navýšení kapacit výroby. Vedení automobilky společně se šéfy koncernu aktuálně zvažuje různé alternativy. Jasno má být během tří až čtyř měsíců. V rovině úvah a spekulací je například výstavba nového podniku, a to buď na území České republiky nebo i za jejími hranicemi.

„Společnost Škoda Auto neustále optimalizuje výrobní procesy s cílem vyhovět vysoké poptávce po svých vozech,“ řekl k danému tématu mluvčí automobilky Zdeněk Štěpánek. Podle jeho slov reaguje automobilka na zvýšenou poptávku nejnovějšího modelu Škoda Karoq využitím výrobní kapacity v rámci koncernu Volkswagen, a to v německém Osnabrücku. „Tento postup pro nás není ničím novým. Již v případě vozu Škoda Fabia byl úspěšně využit dočasný přesun výroby k pokrytí špiček v lakovně. I nadále zůstává těžiště výroby v našich českých výrobních závodech v Kvasinách a Mladé Boleslavi,“ dodal mluvčí automobilky, který současně potvrdil, že zahájení montáže a dodatečného lakování v Německu připadá na konec letošního roku a mělo by probíhat i v roce 2019.

Automobilka Škoda Auto se od roku 1991 z postkomunistického otloukánka stala štikou německého koncernu Volkswagen. Do společné kasy přináší více a více a generuje také větší a větší zisky. Tu a tam je také trnem v oku některých německých manažerů, kteří po Škodě chtějí, aby odváděla větší podílové náklady za sdílené moderní technologie, které převážně financuje VW. Zatím ale marně. Trest za vysokou efektivitu značky se zatím nekoná.