Letošní listopad se stal nejlepším měsícem v historii společnosti Škoda Auto. Automobilka, patřící německému koncernu Volkswagen, dodala zákazníkům 114 600 vozů, to je více než v kterémkoli měsíci předtím. Škoda tím překonala loňský listopadový výsledek o 17,5 procenta.

„Se 114 600 dodanými vozy jsme dosáhli nejlepšího měsíce v historii společnosti Škoda Auto,“ řekl Alain Favey, člen představenstva za oblast prodeje a marketingu a dodal, že model Škoda Kodiaq se stal pevnou veličinou boleslavských statistik. Vrcholné představitele automobilky také těší fakt, že zahájení prodeje Karoqa dopadlo úspěšně. „Oba modely jsou důležitou součástí naší celosvětové SUV ofenzívy. Od ledna do listopadu 2017 jsme naším zákazníkům dodali zhruba o 50 procent více vozů kategorie SUV, než ve stejném období minulého roku,“ dodal Favey.

Dvouciferný růst zaznamenala Škoda v Evropě (+12,2 %), Indii (+43,0 %) a na svém největším trhu v Číně (+23,4 %). Zde s 37 000 prodanými vozy v listopadu dosáhla nového prodejního rekordu. V západní Evropě byl růst vyšší o 7,9 %, což představovalo přes 40 tisíc prodaných vozů. S 16 100 dodanými vozy je i nadále nejsilnějším evropským trhem Německo. Dvouciferným tempem rostla značka Škoda například v Rakousku, Itálii, Švédsku, Finsku, Řecku, ale například i v Turecku nebo Izraeli. Dodávky na domácí český trh vzrostly o 3,9 % na 8 300 vozů.

V listopadu se v Číně prodalo 37 tisíc nových vozů s okřídleným šípem na kapotě, což se v žádném předchozím měsíci ještě nikdy nestalo. 

I v Indii rostly prodeje, tentokrát o 43,0 %. V řeči čísel to znamenalo 1 400 škodovek. Podle mínění boleslavských šéfů se s uvedením modelu Škoda Kodiaq na trh v říjnu letošního roku SUV-ofenzíva projevila i na tomto trhu.

Stabilním tahounem prodejů je Škoda Octavia, od které firma novým zákazníkům předala 41 tisíc pomyslných klíčků od zapalování. Přestože automobilka a její subdodavatelé vyrábí naplno, nové vozy se nestačí vyrábět. I proto si Škodovka musí pomáhat dovozem 10 tisíc Octavií z výrobního závodu v Rusku, aby uspokojila evropskou poptávku. Maximální vytížení a velká poptávka jsou také důvodem požadavku vedení firmy na zavedení víkendových směn, což je i tématem kolektivního vyjednávání s odbory. Ty to zatím odmítají a navíc po svých chlebodárcích požadují, kromě jiného, i nárůst mezd vyšší než 10 procent.

Problémy s nedostatečnou výrobní kapacitou mají i dodavatelské firmy. Tu a tam se proto stane, že automobilka vyrobí šarži vozů, kterým chybí ten či onen díl, který právě dodavatel není schopen včas vyrobit, nebo dodat. Takové vozy pak stojí v rámci areálu firmy a čekají na pracné demontování. V současné době je to případ zadních sedaček modelu Kodiaq, kterých čeká zhruba patnáct set na dodávku od výrobce.

Problematika vytíženosti a kapacit stojí také v pozadí snahy koncernu o přesunutí následníka Škody Superb do německého závodu v Emdenu. Odbory to mají za hotovou věc. Vedení firmy to zatím popírá.

Když v roce 1991 Škodovku koupil německý Volkswagen, kupoval zastaralou továrnu, sice s obdivuhodnou historií, ale schopnou ročně vyrábět pouze zhruba 170 tisíc vozů. Dnes tuto hodnotu vyrobených vozů atakuje Škoda Auto s trochou nadsázky málem za měsíc. Z tohoto pohledu je evidentní, jak zásadní byl vstup firmy Volkswagen nejen do Škodovky, ale do celého českého automobilového průmyslu.