Emotivní a originální. Takovou chtěla mít společnost Škoda Auto novou Fabii třetí generace. A její snahy se zdařily. Fabie, která přijde na trh příští týden, je skutečně elegantní a moderní vůz, který je radost řídit.

Škoda Fabia, která se stala dominantním modelem a vlajkovou lodí automobilky v roce 1999, kdy nahradila Škodu Felicii, se stala během patnácti let nejprodávanějším automobilem značky. Prodalo se jí téměř neuvěřitelných 3,5 milionu kusů. Na další miliony hodlá škodovka aspirovat nyní.

„Značka Škoda se v poslední době zapsala sérií praktických a užitných vozidel za rozumnou cenu. Nadále klademe důraz na to, aby každý model byl originální a plný emocí. A to nová Fabie je," pojmenoval Bohdan Wojnar, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast lidských zdrojů ústřední myšlenku, kterou měli během své práce na paměti vývojáři.

„Skvělý vůz, který osloví srdce i rozum, ideální pro dnešní moderní městskou mobilitu. Jsme přesvědčeni o tom, že nová Fabia bude pokračovat v úspěšné historii této modelové řady, získá nové skupiny zákazníků a jako důležitý pilíř naší růstové strategie posílí pozici značky na mezinárodních trzích," řekl předseda představenstva Winfied Vahland.

Co se pod líbivým zevnějškem novinky z Mladé Boleslavi ukrývá?

Model přichází na trh s nabídkou sedmi různých motorizací (čtyři motory benzínové a tři dieslové), většinou jde o tříválce, které ovšem v běžných podmínkách velmi solidně táhnou. Zároveň jsou oproti druhé generaci úspornější o 17 procent.

Vůbec poprvé mají zákazníci možnost pořídit si vůz vybavený vznětovým motorem a zároveň automatickou převodovkou. Všechny motory navíc plní emisní normu Euro 6.

Nejúspornějším vozem bude Fabia GreenLine s motorem 1,4 TDI/55 kW, která se na trhu objeví v roce 2015. Jeho spotřeba bude pouhých 3,1 litru nafty na 100 kilometrů.

Škoda Auto se pokusila vyvinout vůz, který ocení jak nejmladší řidiči, tak rodiny s dětmi a senioři. Je něco takového vůbec možné? Může nový model opravdu vyhovovat řidičům, kteří od něj očekávají požitek z jízdy, i těm, kteří v něm chtějí pouze bezpečně jezdit na nákup nebo na výlety?

Vůz je vybaven inovativními bezpečnostními systémy, které se běžně objevují jen ve vozech vyšších tříd. Poprvé budou pro tento model k dispozici funkce Front Assistant s integrovanou funkcí nouzové brzdy a ESC s multikolizní brzdou.

Front Assistant pomocí radaru permanentně vyhodnocuje odstup od vozů jedoucích vpředu a v případě potřeby zasáhne, aby kolizi zabránil, nebo minimalizoval její následek. Multikolizní brzda snižuje riziko následného nárazu po primární kolizi.

To je jen zlomek z devíti nových simply clever vychytávek, které vývojáři připravili. Z dalších můžeme jmenovat například Driver Activity Assistant (rozpoznání únavy řidiče), Speedlimiter (omezovač rychlosti), Hill Hold Control (asistent rozjezdu do kopce) a elektronickou kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách.

Potěší také rozšíření zavazadlového prostoru o 15 litrů na současných 330 litrů. Se sklopenými zadními sedačkami je objem kufru dokonce 1150 litrů. To z něj činí největší úložný prostor ve třídě.

Osvěžující inovace přináší Škoda Fabia také v oblasti designu a možnostech individualizace vzhledu.

Emotivnosti designéři docílili uplatněním prvků designové studie Škoda VisionC a prvků známých z vozů stáje Škoda Motorsport. Fabia a Fabia Combi mají vyvážené, elegantní proporce a ve srovnání se svými předchůdci jsou o 90 mm širší a 31 mm nižší. Zákazník si může vybrat čtrnácti- až sedmnáctipalcová kola, panoramatickou střechu, patnáct barevných odstínů nebo některou z desítek dvoubarevných kombinací.

Unikátní novinkou Fabie třetí generace je rozhraní MirrorLink, které umožňuje spárovat chytrý telefon s palubním počítačem a využívat aplikace telefonu na velkém displeji. Tuto možnost řidiči ocení například při navigování nebo přehrávání hudby. Technologie však ještě není dotažená do konce.

„Během vývoje jsme narazili na problém v komunikaci telefonu a palubního počítače. Společnost HTC slíbila nedostatek vyřešit do konce roku. Jsme svědky střetu světa konzumní elektroniky a automotive a zdá se, že jsme o pár měsíců předběhli dobu," komentuje nemožnost spustit zároveň rádio a navigaci Martin Richter z vývojového centra Škoda Auto.

Do dvou měsíců by konsorcium složené ze všech větších výrobců mobilních telefonů, vyjma společnosti Apple, mělo problém dořešit.

„Ještě před oficiálním zahájením prodeje evidujeme již přes 200 závazných objednávek. Vzhledem k postupnému náběhu výroby nového modelu předpokládáme, že v letošním roce dodáme zákazníkům prvních tisíc vozů Fabia nové generace," říká Jozef Baláž, tiskový mluvčí Škoda Auto.

Nová Fabia přijde na trh v úterý 11. listopadu, její sestra Fabia Combi krátce po Novém roce. V nejlevnějším provedení budou stát 234 900 a 262 900 korun.


Na vlastní kůži: čekal nás i vztyčený prst

Po mostě Vaco da Gama, nejdelším mostě v Evropě, jsme se prohnali přes Lisabonský záliv.

Po mostě Vasco da Gama, nejdelším evropském mostě, jsme se přehnali přes Lasabonský záliv. Foto: Škoda Auto


Lisabon V polovině října si mohli na vlastní kůži novou Fabii otestovat novináři z celého světa v portugalském Lisabonu a jeho okolí. Pozvánku dostal také Boleslavský deník.

Z letadla vystupujeme s kolegou jako jedni z prvních, a tak se také jako první ocitáme i u přepážky, kde si můžeme vybrat testovací vůz. Volíme ten s nejsilnějším benzínovým motorem 1.2 TSI (81 kW) vybavený šestistupňovou převodovkou. Chceme otestovat, jak se očekávané vozidlo bude chovat v těžších podmínkách a pod tlakem.

V itineráři nacházíme dvě trasy, které nám organizátoři nachystali. Bohužel máme čas na projetí pouze jedné z nich. Zatímco všichni vyslyší doporučení vydat se rovnou na druhou trať vedoucí na západ a pak dále na sever po pobřeží, jedeme proti proudu a míříme na okruh vedoucí přes dva proslulé lisabonské mosty rozkládající se nad Lisabonským zálivem.

V městském provozu oceňujeme systém Start-Stop, jímž jsou všechny nové Fabie vybavené, i rekuperaci brzdné energie. Přestože pedály plynu a brzdy jsou neustále v pohybu, spotřeba paliva není nikterak vysoká. Sjíždíme z trasy kdykoliv nám padne do oka zajímavá stavba a při couvání oceňujeme senzory vzdálenosti.

Nakonec město opouštíme a míříme po nejdelším evropském mostě Vasco da Gama měřícím sedmnáct kilometrů na venkov. Nová Fabie přitahuje pozornost. Atraktivní dvoubarevné provedení láká okolní řidiče a jeden z nich nám zuřivě mává na pozdrav a ve zpětném zrcátku ukazuje vztyčený prst. Pochopitelně palec, nikoliv prostředníček jedeme vzorně.

Na dálnici A2 křižující subtropickou krajinu si poprvé dovolíme porušit předpisy a vyzkoušet, jak nový model akceleruje. Velmi solidně. Motor má i do kopce pěkný tah a je neuvěřitelně tichý. Rozhodně nemusíme ani v rychlosti 160 kilometrů za hodinu zvyšovat hlasy. Ubíráme rychlost a užíváme si krajinu.

Bohužel bez hudby. Navigaci máme spuštěnou z telefonu připojeného přes MirrorLink, a proto jsou rádio i přehrávač zablokované. Později se dozvídáme, že při testech zvuk nebyl kvalitní a problém je v řešení.

U města Palmela uhýbáme z dálnice na Pinhal Novo a přes Montijo se vracíme do Lisabonu. Cestou přichází čas na otestování náročnějšího povrchu. Sjíždíme z asfaltky na štěrkové prostranství sloužící jako odpočívadlo kamionů a zkoušíme několik agresivních otoček. Fabie sedí jako přibitá.

Technologie XDS, která během zatáčení zbrzďuje vnitřní kolo, si vychutnáme ještě mnohokrát na nájezdech a sjezdech z hlavních komunikací. Elektronická funkce zvyšuje hnací moment na vnějším kole a vůz zatáčky řeže s dravostí a suverenitou kočkovité šelmy. Kolega se zmiňuje o kinedrylu, ale to už se blížíme do cíle.

Máme za sebou 180 kilometrů portugalských dálnic, silnic, silniček i povrchů, které nemají se silnicí nic společného, a můžeme s čistým svědomím říct, že nová Fabie si se všemi umí bezvadně poradit. A navíc je opravdu emotivní a dynamická, jak říká reklama.