„Plánujeme, že do roku 2025 zákazníkům nabídneme pět vozů s čistě elektrickým pohonem v různých segmentech. Těší nás, že první vůz značky Škoda s čistě elektrickým pohonem bude vyráběn v České republice,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier. Dodal, že toto rozhodnutí potvrzuje velkou důvěru koncernu v české zaměstnance.

Již od roku 2019 chce Škodovka vyrábět elektrické komponenty pro tak zvané plug-in-hybridy několika značek koncernu, tedy vozy, jejichž baterie jsou dobíjeny připojením k elektrickému zdroji. Jedná se o auta, která mohou být poháněna jak čistě baterií, tak čistě benzinovým motorem, případně kombinací obojího. „Výroba elektromobilů a elektrických komponentů představuje velký krok při realizaci strategie společnosti. Budoucnost značky Škoda bude elektrická,“ vysvětlil Maier.

Ilustrační foto.
Silničáři mají plné sklady soli

Prvním sériovým autem s hybridním pohonem plug-in má být v roce 2019 Škoda Superb vyráběná v Kvasinách. O rok později už z výrobních linek Škodovky má sjet první model s ryze elektrickým pohonem.

Vážnost svého rozhodnutí demonstrovala automobilka také na letošním autosalonu v Shanghai, kde návštěvníci mohli vidět studii nazvanou Škoda Vision E, tedy jakousi představu o tom, jak by měla v budoucnu vozidla poháněná elektřinou vypadat.

„Elektrifikace modelové palety značky Škoda a výroba elektrických komponentů pro koncern Volkswagen patří mezi důležité pilíře Strategie 2025,“ dodal šéf Škodovky Maier. Zdůraznil, že dalšími důležitými oblastmi jsou digitalizace produktů a procesů, vstup na nové trhy a rozšiřování klasické výroby automobilů o mnoho dalších služeb.

Ilustrační foto.
Na Boleslavsku je dost bytů k pronájmu. Ale drahých

Vývoj elektromobilů urazil za poslední dobu obrovský kus cesty, nicméně velká spousta otázek a nejasností zůstala dosud nezodpovězena. Například těch o nabíjení. Není žádným tajemstvím, že nabít baterii elektromobilu na dojezd řekněme 400 kilometrů trvá 15 až 20 minut oproti třem minutám tankování benzinu či nafty. To rozhodně pro zákazníka komfortní není. Vedle vysoké pořizovací ceny elektromobilu je také otázkou, jak je to vlastně s bez emisním provozem těchto vozů. V rámci místních emisí, tedy těch, které vůz v dané lokalitě ne/bude produkovat, to s největší pravděpodobností platit bude, ale globálně už zřejmě nikoliv. Bude záležet na tom, jak se elektrická energie pro baterie vyrobí. Stanou-li se zdrojem například hnědouhelné elektrárny nebo obří dieselové agregáty, je čistota elektromobilů diskutabilní.

V některých oblastech dává provoz čistě elektrických vozů smysl, především na krátké vzdálenosti, například ve městě. Pro dlouhé cesty tu ale mohou být stále jiná vhodnější řešení, například zemní plyn, biopaliva nebo vodík. V každém případě je zřejmé, že jako lidstvo jsme na cestě odpoutat se od klasických zážehových nebo vznětových motorů.

Škoda Auto. Ilustrační foto.
Povinné pracovní víkendy odboráři ve Škodovce rázně odmítají