Přednedávnem to na podnikové odborové konferenci oznámili předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík a předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer. Penězům navíc, na něž se mohou těšit nejen zaměstnanci společnosti, ale v nějaké podobě i lidé z agentur práce (ti dostanou část před Vánoci a zbytek návratu v lednu) a v některých spolupracujících společnostech, k nimž patří například Škoda Auto Vysoká škola, Ško-Energo či Aramark zajišťující stravování, se obsáhle věnuje i čtvrteční vydání týdeníku Škodovácký odborář. Společně se zachováním pracovních míst téměř na celé straně.

Přes půlku mzdy plus dva tisíce

Škodováci tak mají potvrzeno, že nadcházející výplata bude velmi příjemná. V prosinci se dočkají druhé poloviny takzvaného zaručeného bonusu, jehož existenci si odboráři přičítají jako úspěch hned ze dvou důvodů: jednak proto, že se ho podařilo v minulosti vyjednat, jednak v souvislosti s tím, že se vždy podařilo zvrátit opakované pokusy o jeho zrušení. Vypočítává se jako 1,3násobek tarifní mzdy + osobního ohodnocení a vyplácen je nadvakrát: před letní dovolenou a nyní před Vánoci.

Nová Škoda Enyaq představena
Elektrická Škoda Enyaq je mezi sedmi kandidáty na evropské Auto roku

Podle oznámení Povšíka s Schäferem se navíc prosincová výplata zvedne o další dva tisíce díky uzavřené dohodě o jednorázové prémii. Ta představuje dva tisíce korun, jež jsou ale ve skutečnosti vlastně čtyřmi tisíci. Dvě tisícovky v reálných penězích totiž provázejí ještě dva tisíce bodů do cafeterie benefitů. Jeden bod má také hodnotu jedné koruny, jen s možností omezeného uplatnění: body lze převést na penzijní spoření nebo za ně nakupovat zboží či služby u smluvních partnerů.

Jednání o mzdách se teprve chystá

Aktuální už je ve Škodě Auto také vyjednání o podmínkách pro práci v příštím roce. Zatímco na dohadování o mzdách dojde až po svátcích, už dva týdny jednají zástupci odborů a vedení firmy o rozvržení pracovní doby. Jde mimo jiné o plánování hromadné dovolené, u níž odbory trvají na termínu kolem přelomu července a srpna. Zaměstnavateli by však lépe vyhovoval dřívější termín – jak s ohledem na investice, tak ve vztahu k očekávaným přídělům čipů rozdělovaných mateřským Volkswagenem (jichž asi bude méně hlavně v prvním pololetí). Představitelé oborů také kladou důraz na zachování „letního koridoru“, kdy se nepočítá s přesčasy ani s plány na atypické rozvržení směn.

Alkohol za volantem - Ilustrační foto
Přehlédnutí půl druhého promile řidič ocenil na deset tisíc korun

Dále se jedná třeba o možnostech dnů volna mezi víkendy a státními svátky i o takzvaném výběhu výroby na sklonku roku. Na jednání o výši mezd a případných úpravách dojde až v příštím roce.