Provozní zisk automobilky se loni snížil o 42 procent na 628 milionů eur, což je zhruba 15 miliard Kč. Škoda Auto bude v rámci skupiny VW odpovědná za region jihovýchodní Asie. Uvedli to dnes zástupci Škody na výroční tiskové konferenci.

Návrat do Ruska není na pořadu dne

Podle předsedy představenstva Klause Zellmera byla vysoká ztráta v Rusku způsobená nutností udržovat tamní obchodní síť i výrobní závody, i když už automobilka vozy nevyráběla ani neprodávala. Zároveň ztrátu označil za jednorázovou položku. "Není šance, že bychom tam v brzké době obnovili výrobu a prodej," dodal. Škoda v Rusku vyráběla v závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu. V roce 2021 bylo pro značku Rusko druhým největším trhem, na který dodala 90.400 vozů. Loni to bylo 18.300 aut.

V roce 2022 studenti přestavěli vůz Škoda Kamiq na velkolepý rallyový vůz Škoda Afriq a zároveň poukázali na odpovědnost společnosti Škoda Auto za aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe.
Studenti Středního odborného učiliště Škoda Auto navrhují a staví auto svých snů

Celkové tržby automobilky se na rozdíl od provozního zisku zvýšily o 18,5 procenta na 21 miliard eur, tedy v přepočtu zhruba 499 miliard korun. Rentabilita tržeb zůstala kladná a dosáhla úrovně tří procent, ovšem klesla o 3,1 procentního bodu. Dodávky aut zákazníkům se loni snížily o 16,7 procenta na 731.300 vozů.

Situace na trhu zůstala podle Zellmera náročná kvůli přetrvávajícímu nedostatku polovodičů, pokračujícím problémům v dodavatelských řetězcích a podstatnému nárůstu cen surovin. "Během pravděpodobně nejnáročnějších tržních podmínek v novodobé historii společnosti dosáhla Škoda Auto velmi solidního finančního výsledku," uvedl Zellmer.

Největším trhem bylo loni Německo, kam společnost dodala 134.300 aut, tedy o 1,8 procenta méně než v roce 2021. Nejvíce rostla Indie, kde se prodeje zvýšily o 128 procent na 51.900 vozů. Největším prodejním regionem zůstala západní Evropa s poklesem o 7,8 procenta na 377.000 vozů. V Číně se odbyt snížil o 37 procent na 44.600 aut. Nejprodávanějším modelem zůstala i přes pokles o 30 procent na 141.100 vozů Octavia, následují Kamiq a Kodiaq s 96.300, respektive 94.500 vozy. Největší nárůst hlásí indický model Kushaq se zvýšením o 110 procent na 26.800 aut a elektrický Enyaq s růstem o pětinu na 53.700 aut.

Škoda Auto bude odpovědná za region jihovýchodní Asie

Škoda Auto v rámci mateřského koncernu Volkswagen převezme strategické řízení a budoucí expanzi značek Škoda, Volkswagen a Seat v regionu jihovýchodní Asie ASEAN. Ten vedle Vietnamu zahrnuje například Kambodžu, Laos, Singapur, Malajsii nebo Filipíny. Na trhu chce dosáhnout podíl pět procent. Uvedli to zástupci společnosti na dnešní tiskové konferenci. Podobnou roli v rámci koncernu již automobilka má v Indii.

Historii vozů kombi, zejména Octavií, přibližuje také aktuální výstava v Muzeu Škoda v Mladé Boleslavi
Vozy kombi vyrábí Škoda skoro sto let. Jejich zlatý věk byl před deseti lety

Škoda je v současnosti těsně před vstupem na vietnamský trh. Letos na něm zahájí prodej dovážených modelů a v roce 2024 spustí lokální montáž vozů. Indie se stane exportním centrem české automobilky. Také na Blízkém východě posiluje Škoda Auto své obchodní aktivity, připojila se k prodejní společnosti Audi Volkswagen Middle East a s využitím spolupráce s výrobním zázemím v Indii chce v příštích třech letech v regionu navýšit odbyt na 5000 vozů.

"Převzetím strategického řízení velkoobjemových značek koncernu v regionu ASEAN výrazně rozšiřujeme globální působnost značky Škoda. Tento posun v odpovědnosti dokládá důvěru koncernu Volkswagen i přesvědčení o odbornosti týmu značky Škoda. Máme jasný plán a dlouhodobou vizi pro tento region. Naše cíle jsou ambiciózní, ale dosažitelné, hodláme pro velkoobjemové značky koncernu zajistit více než pětiprocentní podíl na trhu a pod naším strategickým řízením chceme využít potenciál těchto výrazně rostoucích trhů," uvedl předseda představenstva Škody Klaus Zellmer.

Ilustrační foto.
Škoda Auto loni vyrobila 780 tisíc aut. Více než polovinu z nich v Boleslavi

Podle člena představenstva pro prodej a marketing Martina Jahna je sdružení národů ASEAN nejrychleji rostoucím regionem na světě s předpokládaným odbytem více než 4,1 milionu vozidel v roce 2030. "Jsme přesvědčeni, že naše modelové portfolio má v tomto regionu značné možnosti, a proto zde chceme být přítomni a těžit z tohoto rozvoje. Společně s našimi silnými partnery budujeme a dále rozšiřujeme místní výrobní kapacity a prodejní síť," dodal.

Škoda v Česku

Na domácí půdě se automobilka chce více zaměřit na zavádění elektrického pohonu. Loni v květnu zahájila výrobu bateriových systémů pro modely na platformě MEB a letos spustí druhou linku, která zvýší celkovou kapacitu na 1500 jednotek denně. Ještě letos Škoda představí novou generaci modelových řad Superb a Kodiaq. Oba automobily budou k dispozici s plug-in hybridním pohonem, u vozu Kodiaq použitým vůbec poprvé. Vedle toho automobilka uvede modernizované verze modelů Kamiq a Scala i elektromobilu Enyaq iV, který se dočká i vrcholné verze Laurin&Klement.

Škoda celosvětově zaměstnává 45.000 lidí. V současnosti nabízí zákazníkům modelové řady Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Enyaq iV, Enyaq Coupé iV, Slavia a Kushaq.