"Prosím o pochopení, ale spekulace ohledně budoucího výrobního programu nekomentujeme," řekla Gillichová na dotaz ČTK. Do Bratislavy se má podle HN přesunout výroba nové generace Superbu, která dorazí na trh nejspíše v roce 2022. Vývoj Superbu má podle Hospodářských novin pokračovat v Česku. Spolu se Superbem se má do Bratislavy přesunout i Volkswagen Passat, jehož vývoj se má přesunout také do ČR, uvedly HN.

O přesunu výroby Superbu se spekuluje již delší dobu. Odbory v čele s předákem Jaroslavem Povšíkem ho kritizují. Povšík označil přesun modelů za tažení proti Škodě, kromě Superbu má Česko podle něj přijít také o výrobu Škody Kodiaq nebo Seatu Ateca.

Informaci o přesunu výroby Superbu z České republiky na Slovensko přinesl také magazín Automobilwoche. "Rozhodli jsme se zvýšit kapacitu tamního závodu," citují Hospodářské noviny šéfa koncernu VW Herberta Diesse, který se takto vyjádřil pro Automobilwoche.

Levnější výroba

Jedním z důvodů přesunu Superbu do Bratislavy mohou být nižší výrobní náklady, podle Diesse jsou náklady na výrobu na Slovensku srovnatelné s Tureckem, kde původně koncern plánoval postavit novou továrnu. Výroba na Slovensku má být levnější než v Česku nebo Německu.

V červenci koncern Volkswagen oznámil, že plány na stavbu nové továrny v Turecku zastavil. Za rozhodnutím je údajně propad poptávky v důsledku koronavirové krize. Volkswagen už loni plány na výstavbu továrny v Turecku odložil kvůli mezinárodní kritice tureckých vojenských operací v Sýrii.

Podle automobilového experta ze serveru iDnes Františka Dvořáka jsou klasické sedany velikosti Superbu v Evropě na ústupu, vytlačují je především vozy kategorie SUV a je tedy logické, že pro ně Škoda potřebuje uvolnit kapacity. Koncern chce takto reorganizovat výrobu, aby se technicky společné modely vyráběly pohromadě. Již nyní se v Kvasinách vyrábí společně Karoq s příbuzným Seatem Ateca.

"Jestli bude trend poklesu prodejů superbu i jeho koncernového příbuzného Volkswagenu Passat pokračovat, je možné, že aktuálně v Mladé Boleslavi vyvíjená nová generace bude poslední. V tomto ohledu to je pro Škodu v ČR z pohledu budoucnosti výroby vlastně dobrá zpráva. Superb jako vrcholový model značky má vysokou přidanou hodnotu a marži, ovšem moderní SUV jsou na tom velmi podobně. V tomto ohledu to vlastně pro Škodu není z praktického a ekonomického hlediska velká nebo fatální změna, jde hlavně o ten pocit Škodováků, že jim vlajková loď odplouvá z domácí fabriky," řekl Dvořák ČTK.

Spekulace se objevily už před dvěma lety

O přesunu Superbu se výrazně spekulovalo již v roce 2018. Volkswagen poté oznámil, že tento model škodovce zůstane, navíc se měly v České republice do roku 2023 začít vyrábět modely rodiny Passat.

V Mladé Boleslavi Škoda Auto vyrábí model Fabia, Fabia kombi, Scala, Kamiq, Octavia, Enyaq a částečně Karoq. Škoda Superb a Kodiaq se vyrábí v Kvasinách na Rychnovsku, kde se produkuje také další část SUV Karoq.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39.000 lidí, z toho v ČR téměř 34.000.