Páté kolo je minulostí. Dohoda se blíží. A konec platnosti a účinnosti současné kolektivní smlouvy také. Posledního března je termín, do kdy se obě strany „musí“ dohodnout. 

Podle škodováckých odborářů vedení automobilky změnilo názor. Už totiž netrvá na pracovních sobotách a atypických směnných systémech. Současně ale nabízí pomalejší zvyšování mezd, než požadují zaměstnanci. V dalších kolech vyjednávání se tak bude rokovat už jen o mzdách, což bylo cílem odborů od samotného začátku. Zástupci firmy ve vyjednávání také připustili variantu tarifní dohody na rok, přičemž jejich původní nabídka byla rozložena do 27 měsíců. 

Podle zpráv, které odboráři zveřejňují na svém webu www.odborykovomb.cz je nyní na stole varianta, která počítá s navýšením tarifů o 4,3 procenta od 1. dubna 2018 s možností dalšího navýšení tarifů od 1. listopadu 2018. Navýšeno by bylo také osobní ohodnocení. K dubnové výplatě by zaměstnanci navíc obdrželi prémii 3000 korun, dalších 5000 korun by inkasovali také k dubnové, a navíc k listopadové výplatě. Mzdový návrh firmy mohou podle odborů ještě ovlivnit diskuse o variabilním a zaručeném bonusu a o dalších mzdových položkách.

Odboráři označili hodnoty za nízké. V závěru úterního jednání ale konstatovali, že pokud zaměstnavatel závazně upustí od vazby tarifního navýšení mezd na atypické směnné systémy a přistoupí na roční dohodu, jsou ochotni například nevypovídat dohodu o flexikontech a dohodu o atypických systémech směn, která je pro Kvasiny a lakovnu v Mladé Boleslavi uzavřena do 31. prosince 2018.

Odboráři v Mladé Boleslavi se také aktuálně mohou těšit z podpory svých kolegů z Německa. „Vyhrožují Mexikem a dalšími lokalitami. Díky modulům MQB (Modulare Querbaukasten, tzn. sdílení konstrukčních skupin vozů všemi koncernovými značkami) je to samozřejmě jednodušší, ale nikdo to neudělá, je to lež,“ řekl Frank Patta, generální tajemník koncernových odborů v souvislosti s informacemi z vedení koncernu ohledně přesunu výroby některých vozů v rámci koncernu. „Nemusíte se bát, kvůli nějakým procentům navíc na mzdách se určitě nic přesouvat nebude. I v Německu nám vyhrožují, že nám seberou Passat. Vždyť jsou to nesmysly,“ dodal Patta. 

Od roku 1991 došlo ke zdvojnásobení počtu zaměstnanců značky Škoda Auto. Obzvláště v posledních letech nabral růst velkou dynamiku, a to i v souvislosti s rozšiřováním aktivit firmy. „Přesto tady díky sociálnímu dialogu mzdy kontinuálně rostou. Meziroční nárůst výdělku v dělnické kategorii činil téměř 10 procent, pokud bychom nechali stranou nové nástupy, činil jen loňský růst mezd zhruba 12 procent,“ řekl personální šéf Škodovky Bohdan Wojnar. 

O tom, jak dalece se podaří oběma propojeným táborům nalézt společnou řeč, bude jasno už ve čtvrtek 15. března, kdy kolektivní vyjednávání pokračuje svým dalším kolem.