„Je potřeba zvolit správné charakteristické barvy, a to takové, které zákazníci od daného oboru podnikání očekávají. Pokud firma zvolí špatnou barvu, mohlo by se stát, že dojde ke zkreslení komunikace, a to je neefektivní,“ řekl marketingový poradce firmy Oki Václav Novotný.
Podle průzkumu patří například k typickým a zásadním barvám pro cestovní kanceláře žlutá, oranžová a červená. V lidech totiž vzbuzují pocit pohody a klidu, a to tím, že připomínají slunce, písek na pláži či barvu moře.
Naopak s právnickými kancelářemi lidé spojují tmavší barvy – šedou, černou a modrou. Podle průzkumu tyto barvy představují serióznost, důstojnost, konzervativnost a jistotu, tedy vlastnosti, které lidé od tohoto druhu činnosti očekávají.
Pastelové světlejší a přírodní barvy jsou pak spojovány s kosmetickými salony. Lidé tak za přirozené u tohoto druhu podnikání vnímají bílou, růžovou, světle modrou či světle zelenou.
Komplikovanější je situace u jazykových škol. Barvy spojené s jazykovými školami by měly vyjadřovat kvalifikovanost, serióznost, vzbuzovat důvěru, ale zároveň dávat příslib života, zajímavosti a dálek. Právě to podle průzkumu splňují modrá, zelená, oranžová a červená.
U specializací na určité jazyky pak hrají velkou roli národní barvy daných zemí.
Podle Novotného začaly malé a střední firmy komunikovat s veřejností i se svými obchodními partnery za pomoci barevných materiálů teprve nedávno.
A nejčastější chyba u firem, které se začnou prezentovat za pomoci barevných materiálů? Odborník se domnívá, že je to přemíra barevnosti. „Tři a více barev, to je jeden za základních kamenů úrazů malých a středních firem, které užívají barev přespříliš,“ vysvětluje specialista.