Odbory v mladoboleslavské automobilce Škoda Auto nevylučují stávku za vyšší mzdy. Vedení firmy navýšilo svou nabídku růstu tarifů o 0,5 procentního bodu na 3,5 procenta, což ale odboráři považují za nedostatečné. S blížícím se koncem vyjednávání o nové kolektivní smlouvě stále více uvažují o možnosti stávky za vyšší mzdy, informuje dnešní vydání týdeníku Škodovácký odborář.

Nynější mzdová dohoda platí do konce měsíce, poslední vyjednávací kolo v řádném termínu se bude konat 30. března. Podniková rada se zabývala tím, jak se zachovat, pokud se odborářům nepodaří dohodnout dobrý výsledek. "Musí se pak do toho zapojit dělníci i technici a všichni si musí uvědomit, že budeme bojovat třeba i jen za desetiny procenta do tarifu," uvedl šéf odborářů Jaroslav Povšík.

Ke stávce jsou již podle týdeníku z velké části připraveny lakovny a svařovny, hutě, Partscentrum, velká část techniků v Česaně i řada dalších pro firmu velmi důležitých provozů. Pro stávku jsou také pobočné závody. Zaměstnance údajně silně motivují zprávy o bonusech z různých automobilek koncernu Volkswagen, který vlastní i Škodu Auto.

Vše bude ale podle odborářů záležet na výsledku kolektivního vyjednávání do konce března, k protestním akcím by přistoupili až v případě patové situace. Problémem podle nich zůstávají modely pracovní doby, tarif a případně jednorázová platba. Dohodnuty jsou naopak příplatky či penzijní připojištění.

Odbory podle Povšíka obecně neodmítají vícesměnné modely pracovní doby, ale požadují náležité finanční ohodnocení zaměstnanců a spolurozhodování v případě nasazení některého z modelů.

Odboráři již dříve zveřejnili, že požadují růst tarifů o sedm procent. V loňském roce se obě strany dohodly na růstu tarifních mezd o 2,7 procenta. V automobilce pracovalo k letošnímu 1. lednu 23 558 kmenových zaměstnanců. Průměrná mzda tarifních zaměstnanců byla loni 32 tisíckorun, průměrný dělnický plat činil 28 200 korun.