Pravidelný roční kolorit je zase tady. Odbory v automobilce chtějí pro své zaměstnance více peněz, a pokud jim to nevyjde podle jejich představ, je tu varianta desetidenní stávky. Pak si odpočinou a klidně budou stávkovat dál. Uvedl to týdeník Škodovácký odborář.

Škodováčtí odboráři chtějí nárůst hodnoty tarifu ve všech třídách o 14 procent. Pro laika prázdné číslo, ale pro zaměstnance závodu, kde průměrná dělnická mzda včetně bonusů dosahovala vloni v některých tarifních třídách až 40 tisíc korun, je to hodně zajímavé číslo.

Odbory dál požadují navýšit průměrnou částku na osobní ohodnocení z 15,3 na 16 procent. Společně se zaručeným bonusem a vyplacením dvou mimořádných prémií by se tak tarifním zaměstnancům měl letos zajistit růst mezd minimálně o 18 procent. Pokud názor vedení firmy bude na hony vzdálen představám odborářů, jsou připravení jít do stávky.

Ilustrační foto.
Dukelská se znovu zavře

Nová dohoda o mzdách má platit od 1. dubna 2018 do 31. března 2019. Oba vyjednávací týmy mají dva měsíce na to, aby spolu nalezly společnou řeč. „Zatím nevíme, jak se k vyjednávání postaví firma, jak se bude stavět k našim požadavkům a případně s jakými požadavky sama přijde. V každém případě budeme postupovat podle zákona, máme připravenou celou škálu kroků,“ řekl předseda odborů Jaroslav Povšík.

Doplnil, že v případě potřeby není vyloučeno ani zastavení práce.

„V rámci strategie jednání je ve hře i časově neomezená stávka, která se bude odvíjet od výsledků vyjednávání, kdy každý posun posoudí Podniková rada,“ píše se dále v týdeníku, kde je také uveden formát stávky – jako základ 10 dnů, následně stávku přerušit a stanovit datum začátku dalších 10 dnů stávky.

Škoda Auto. Ilustrační foto.
Škodovka má za sebou nejlepší rok v historii

Škodovka má za sebou nejlepší rok ve své 122leté historii. Automobilka s okřídleným šípem ve znaku totiž dodala nedočkavým zákazníkům přes 1,2 milionu vozů. I proto se odboráři cítí být velmi silní při vyjednávání s firmou, která je nutí například do 18směnného pracovního týdne.

„Nejen politici, ale i další lidé chtějí na západ, proto i zaměstnanci chtějí na západ. Byť se zpožděním, musíme udělat takové kroky, abychom dosáhli potřebných výsledků, zvláště když nám je z Německa vyčítáno, jak nízké máme mzdy, které jim negativně konkurují,“ vysvětluje svou vyjednávací pozici Škodovácký odborář a dále upozorňuje na to, že od minulého týdne vyšlo v Německu do ulic přes půl milionu odborářů z oblasti průmyslu. O vyšší mzdy se bojuje v mnoha velkých oblastech Německa, například v Lipsku, Kolíně, několika oblastech Bavorska, či v okolí Berlína.

Škoda Karoq.
Škoda Karoq se od ledna vyrábí v Mladé Boleslavi

V prosinci loňského roku skončila v automobilce první část kolektivního vyjednávání, kde se řešila pracovní doba a některé sociální náklady. Odborářům se v první části vyjednávání povedlo dosáhnout zvýšení prémie za pracovní výkon na 10 tisíc korun, zároveň se od ledna zvýšily příplatky za práci a ve vícesměnných systémech. Navýšila se také odměna za flexikonto, což je páteční noční směna v Mladé Boleslavi nad rámec klasického směnného systému. Odměna se zvýšila o 100 korun, zaměstnanci tak od ledna za páteční noční směnu dostanou příplatek 1 300 korun.

Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů u nás, je od roku 1991 součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 000 lidí. Vyrábí také na Slovensku, v Číně, v Rusku, v Indii a v Alžírsku, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery.

Škoda Auto. Ilustrační foto.
Škoda Auto investuje do převodovek