„V posledních dnech velmi intenzivně probíhaly rozhovory s představenstvem firmy Škoda a také koncernu Volkswagen o tématu tvrdého rácia 5 procent, které se v matematickém přepočtu rovná cca 3000 zaměstnanců minus, a to počínaje již letošním rokem a konče rokem 2023,“ uvedl týdeník.

Aktuálně ve Škodě Auto pracuje podle ČTK asi 39 000 lidí, z toho v Čechách zhruba 34 000. Jde o kmenové zaměstnance. Kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.

Společnost podle týdeníku také zastavila nábor nepřímého personálu – zejména v oblasti výroby. Navíc měly být pozastaveny přestupy z důvodu, aby si jednotliví vedoucí vzájemně „nevykrádali“ pracovníky.

Odborům se tyto postupy nelíbí.

„Odbory KOVO rovněž nesouhlasí s číslem rácia. Udělají proto vše, aby snížily toto neodpovědně stanovené plošné rácio 5 procent na minimum,“ uvádí týdeník s tím, že ten, kdo toto opatření vydal, podle odborů ohrožuje projekty Škoda a chce učinit spoustu pracovníků a jejich rodin nešťastnými.

Škoda Auto má pro chystané snižování stavu jednoduché vysvětlení. Souvisí údajně s transformací automobilového průmyslu. „Automobilový průmysl se nachází ve fázi transformačního procesu, který masivně urychlí také Zelená dohoda pro Evropu a razantní digitalizace automobilů. Následující 1 až 2 roky rozhodnou o dlouhodobé konkurenceschopnosti společnosti Škoda Auto,“ popsal za Škoda Auto vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.

Jen za loňský rok se společnosti podařilo podle Kotery snížit náklady o 550 milionů eur, což je zhruba 14,4 miliardy korun. „Letos budeme schopni stav personálu v naší administrativě snížit o 2 procenta díky vývoji demografické křivky a přirozené fluktuaci,“ doplnil Kotera.

Podle něj je cílem automobilky dosáhnout toho bez výpovědí z organizačních důvodů. Všechny kroky a všechna opatření bude automobilka projednávat v těsné a partnerské spolupráci se sociálním partnerem – Odbory KOVO.