Škodovka, od nímž muzeum v rámci dlouhodobé spolupráce obvykle získává silniční vozy, mu tentokrát věnovala vagon: patrový nákladní vůz pro přepravu osobních automobilů z roku 1964. Jde o cenný doklad vývoje nákladní dopravy na železnici, uvedl Duda.

Jedná se o jediný typ speciálních nákladních vozů pro transport aut, který se u nás vyráběl – a to v Praze: v Tatře Smíchov neboli někdejší vagonce (a také výrobně tramvají, ale i trolejbusů nebo vozů metra), navazující na někdejší Ringhofferku a postupně známé pod různými názvy – naposledy ČKD Dopravní systémy. Muzeum plánuje, že časem dar vystaví v Železničním depozitáři Národního technického muzea v Chomutově s nákladem dobových automobilů. Škodovek; samozřejmě.

„Tatra Smíchov použila při výrobě technickou dokumentaci poskytnutou z Německé demokratické republiky, kterou upravila podle našich požadavků,“ připomněl Duda s dodatkem, že celkem bylo mezi roky 1962 a 1964 vyrobeno 360 kusů. „Ve své době to byly velice neobvyklé a moderní vozy. Byly dvoupatrové – a každý se navíc skládal ze dvou vozů trvale spojených k sobě do dvojice, které se říkalo vozová jednotka,“ upřesnil.

Naložit na tuto jednotku bylo možné až deset osobních aut. Horní plošinu ale lze i spustit zcela dolů. Tak znělo zadání: aby vagony nejezdily po vyložení aut prázdné a při návratu je bylo možné takzvaně vytěžovat přepravou jiného nákladu.

Všechny vyrobené vozy původně převzal tehdejší železniční dopravce ČSD (Československé státní dráhy), během sedmdesátých let byly převedeny na mladoboleslavskou automobilku (ta sice vyráběla škodovky, avšak nesla označení Automobilové závody, národní podnik). Počátkem devadesátých let prošly všechny vozy modernizací. Zčásti se používají dodnes, i po šesti desetiletích, ale už pomalu dosluhují.

„Jeden zástupce tak byl vybrán k uchování pro budoucí generace. Byl darován současným vlastníkem a provozovatelem, společností Škoda Auto, do železniční sbírky Národního technického muzea,“ uvedl Duda.

Železniční vůz řady řady PP – Laaeks
- Výrobce: Tatra Smíchov
- Rok výroby: 1964
- Celková délka: 23,5 m
- Celková ložná délka 2 x 22,5 m
- Hmotnost prázdného vozu: 2 x 12 tun
- Ložná hmotnost: 2 x 15 tun
- Maximální rychlost: 100 km/h
Zdroj: Národní technické muzeum