„Model POPULAR nabídl vynikající poměr cena/výkon a moderní konstrukci, slavil sportovní i obchodní úspěchy a byl vyvážen do desítek zemí,“ řekl Vítězslav Kodym ze společnosti Škoda Auto.

Vše vlastně zahájil investiční program v polovině 20. let minulého století, který zahájila značka Škoda. Ten přinesl efektivní masovou produkci na pásové lince. „Předstupněm nové generace osobních vozů se v dubnu 1933 stal vůz ŠKODA 420 Standard, pádná odpověď na hospodářskou krizi. Oproti předchozímu typu Š 422 se podařilo snížit pohotovostní hmotnost asi o 250 kg, objem čtyřdobého čtyřválce 995 cm3 se 14,7 kW umožnil naplno využít dobových daňových zvýhodnění, cena činila 29 800 korun,“ vyprávěl Vítězslav Kodym.

Kvůli těmto pozitivním zkušenostem vyvinula automobilka modelovou řadu Popular. První prototyp vznikl 18. ledna 1934, během ledna a února potom vyrobili dalších 19 automobilů ověřovací série. „Již úvodní lidové provedení Š 418 POPULAR nabídlo díky páteřovému nosníku, nezávislému zavěšení všech kol, výhodnému rozložení hmotnosti přesnému hřebenovému řízení výborné jízdní vlastnosti na špatných silnicích. Čtyřválcový motor 902 cm3 měl výkon 13 kW a spotřeboval jen 7 litrů na 100 km,“ řekl k historii Vítězslav Kodym.

Prvním zákazníkem modelové řady Popular za 17 800 korun se stala zlínská společnost Baťa, konkrétně v úterý 6. března 1934. „Novinku měl osobně převzít "Chef" podniku Jan Antonín Baťa. O měsíc později, 9. dubna, pak jednání ředitele automobilky Ing. Karla Hrdličky vyústilo v objednávku dalších 30 vozů v provedeních polokabriolet a roadster. Po pozitivních zkušenostech z provozu moderně řešeného a úsporného vozu společnost Baťa zakoupila ještě další desítky automobilů řady ŠKODA POPULAR, mimo jiné s uzavřenou užitkovou karoserií,“ uvedl Vítězslav Kodym.

Motoristé si řadu Popular velmi oblíbili. Řídila jej například herečka Olga Scheinpflugová, mezi majiteli nechyběla ani československá fotbalová reprezentace, tým vicemistrů světa 1934 v čele s kapitánem a brankářem Františkem Pláničkou. „Kvality jednoho z nejdostupnějších automobilů na trhu potvrdila triumfální dálková jízda čtveřice vozů ŠKODA POPULAR z Prahy do jedenácti tisíc kilometrů vzdálené Kalkaty v Britské Indii. Zpáteční cesta vedla přes Bombaj, paroloď posádky opustily v Terstu a pokračovaly domů přes Itálii, Jugoslávii a Rakousko, čímž celkovou ujetou vzdálenost zaokrouhlily na 15 000 kilometrů,“ líčil Vítězslav Kodym.

O oblibě svědčí i prudce rostoucí objem výroby, mezi lety 1934-1935 se takřka zdvojnásobil. V letech 1934-1939 společnost vyvezla téměř 6000 aut. O poválečné obnovení produkce se postaralo provedení ŠKODA POPULAR 1101. „Rozvor se protáhl o 40 mm, převodovka nyní již navazovala na motor se spojkou. Podařilo se zachovat příznivou spotřebu 8,5 l na 100 km při současném zvýšení výkonu na 23,5 kW. Modernizované provedení zamířilo k zákazníkům v roce 1946 jako ŠKODA 1101, známější je ale pod přezdívkou "Tudor",“ dodal Vítězslav Kodym ze společnosti Škoda Auto.