Co to znamená? Stojan typu ABB Terra 360 během deseti minut zvládne doplnit energii zhruba pro 200 kilometrů jízdy – a to do baterií dvou e-aut zároveň. Každé má k dispozici 180 kW.

Elektroauta zde však lze nabíjet i pomalejším tempem. Rychlý stojan je totiž součástí dobíjecího hubu celkem se sedmi stanicemi, vybudovaného díky grantu z Operačního programu Doprava. Naráz tak může doplňovat energii až čtrnáct elektromobilů. Ostatní stanice mají výkon po 50 kW. Nemá to tak ale zůstat napořád. Ještě letos se ČEZ chystá dvě z nich vyměnit za stojany o výkonu 150 kW. I ty už se označují za ultrarychlé.

Více dobíječek. A rychlejších!

Jiří Maláček, jenž vede české zastoupení automobilky Škoda Auto, jejíž výrobní areál je prakticky v sousedství, si tento krok pochvaluje. Právě růst počtu vysokorychlostních dobíjecích hubů je podle něj pro další rozvoj elektromobility v České republice zásadní. A zrovna pro Škodu, největšího prodejce elektromobilů na domácím trhu, je to podstatné dvojnásob.

„Pokud chceme splnit cíle Národního akčního plánu čisté mobility a do roku 2030 mít pro české řidiče 35 tisíc veřejných dobíjecích míst, je třeba pokračovat v tempu instalací,“ upozornil Maláček. Podstatné podle něj je i to, jaké dobíjecí stanice to budou. „Za stejně důležité považuji, že výstavba infrastruktury jde nejen cestou kvantity, ale i kvality.“

Některé rysy chystaných vozů naznačil již vloni představený koncept Vision 7S
Už za dva týdny Škoda odhalí hodně ze své budoucnosti. Další novinky pak v srpnu

Rozvoj sítí výkonných (a tudíž i rychlých) dobíjecích stojanů vnímá jako klíčovou podmínku rozvoje jak elektromobility, tak v její prospěch proměňovaného automobilového průmyslu, i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Lokality jako tato v Mladé Boleslavi se stanou standardem, samozřejmostí bude dobíjení více vozů najednou,“ konstatoval ministr.

Netají se tím, že právě tohle je oblast, jež bude nadále významně podporována z veřejných prostředků. „Ministerstvo dopravy dosud podpořilo výstavbu více než dvou tisíc dobíjecích bodů – a v příštích letech znásobíme investice do nabíjecí infrastruktury u dálnic a ve městech až do výše šesti miliard korun,“ slibuje Kupka.

Historie startování motorů se Škoda auto
Historie startování aut: Škoda nás provede od ruční kliky po tlačítko

Jedním dechem ohlašuje také průběžnou modernizaci již existujících zařízení: „Díky správě dotačních programů cíleně podporujeme rozvoj páteřní i navazující infrastruktury a ovlivňujeme, aby svými parametry držely krok se stále výkonnějšími a modernějšími elektromobily.“

Přikyvuje i jeho stranický kolega, středočeský radní pro oblast silniční dopravy Karel Bendl. „Považujeme za důležité, aby řidiči mohli dobíjet i mimo své domovy nebo zaměstnání, a to rychle a bez dlouhého čekání. Chceme také sami jít příkladem. Průběžně proto doplňujeme vozový park krajského úřadu o elektromobily a vlastní dobíjecí wallboxy,“ připomněl Bendl.

Přednost mají hlavní tahy a města

K tomu, že dobíjecí stanice budou nadále přibývat, se hlásí místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani, hovořící za firmu, která se označuje za českého lídra ve výstavbě dobíjecí infrastruktury pro elektromobily. „Na všech místech v naší síti přitom řidičům garantujeme odběr skutečně bezemisní elektřiny, a to díky certifikaci jejího původu z obnovitelných zdrojů,“ zdůraznil, že čerpáním elektřiny, jejíž výroba nepředstavuje zátěž pro planetu, si řidiči mohou být skutečně jisti.

Také on slibuje více stojanů o vyšších výkonech. „Letos jich chceme vybudovat 40. Na silnicích totiž roste podíl výkonnějších modelů elektromobilů, které potenciál ultrarychlých dobíjecích stojanů umějí využít naplno.“

Pošlete vzkaz hasičům. Poděkujte jim díky Deníku.
Poděkujte hasičům za jejich velmi záslužnou práci, napište nám do redakce

Na rychlosti nabíjení a typu stanice ostatně závisejí i platby zákazníků. Navyšovat počty stojanů a zkracovat časy dobíjení chce firma zejména ve vytížených lokalitách u hlavních tahů a ve městech.

Tohle je v Mladé Boleslavi splněno. Mimochodem: v blízkosti stojí tři „klasické“ čerpací stanice pohonných hmot, tedy běžné benzinky, ale i dvě další nabíjecí stanice pro elektroauta.