Automobilka Škoda má zhruba 12 tisíc nových zakázek a přeruší část odstávek v pátečních termínech. Zájem je zejména o vozy Fabia a Roomster.

„Týká se to modelu fabia v jednom pátečním termínu v únoru a čtyřikrát v březnu,“ řekl Boleslavskému deníku mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. Výroba nového vozu Octavia pokračuje beze změn, s již dříve plánovanými pátečními odstávkami.

Fabie a roomstery teď jedou

Podle zástupců zaměstnanců stojí za zvýšeným zájmem německých zákazníků takzvaná šrotovací prémie ve výši 2500 euro. Tu získají, vymění-li staré auto za nové. Nový zájem o vozy Škoda se nepromítne jen do montáže vozů ale i do výroby motorů.

„Částečně nám to ztlumí problém na převodovce, kde je situace ještě opravdu špatná. Dodatečná plánovaná odstávka v délce čtyř dnů se změnila pouze na dva dny. To samozřejmě pozitivně ovlivní hutní provozy, zejména hliník a kovárnu,“ řekl předseda odborů KOVO Jaroslav Povšík.

Týden odstávky na Octavii Tour navíc

O dost horší je ale situace ve výrobě „staršího“ modelu Octavia Tour. „Zde je problém. Nezlepšila se situace v Rusku, na Ukrajině, ani v Indii a musíme proto v devátém kalendářním týdnu odstavit výrobu na další čtyři dny,“ uvedl Povšík. Společně s již dříve naplánovaným pátečním volnem tak vznikne ve výrobě Octavie Tour celotýdenní odstávka.

„Tuto odstávku budeme dojednávat za stejných podmínek. Všechny únorové odstávky máme s náhradou 75 procent průměrné mzdy plus platbu padesát korun. To je téměř denní mzda,“ řekl šéf odborářů.

Odboráři současnou situaci rozhodně nevidí jako „druhý dech“ firmy. Podle nich není současná situace normální. „Zlepšení přišlo jen na základě šrotové prémie. Nemůžeme si nalhávat, že to tak není. Je proto potřeba, aby nějaké takové opatření bylo i v České republice. Bylo by to prospěšné pro ekonomiku, pro majitele aut, živnostníky a životní prostředí,“ řekl Povšík.

15 dnů odstávky na superbu navíc!

I přes zájem Němců o roomstery, dojde v jeho výrobě k další dvoudenní odstávce. Sladí se zde také plánované odstávky. Montáž v Kvasinách totiž dosud stála v pondělí. Nyní zde budou odstávky stejně jako v Mladé Boleslavi v pátek.

„Je tam problém s vozem Superb, jež jsme od počátku vyráběli ve vysokých číslech. Měl úspěšný start a je to celkově velmi úspěšné auto. Patří ale do kategorie větších vozů, na něž jsou nyní zákazníci pocitově opatrnější. Musíme tento velký nástup přibrzdit na úroveň původního plánu. K jednomu odstavenému dni tak musíme přidat patnáct dalších dnů odstávky,“ řekl Povšík.

Tiché kolektivní vyjednávání

Ve Škodě Auto ve středu pokračovalo kolektivní vyjednávání, které je podle zástupců zaměstnanců velmi spojené se současnou globální krizí. Firma totiž vynakládá značné náklady na zaměstnance v personálním „poolu,“ kteří pobírají průměrnou mzdu a přitom nemohou pracovat, protože pro ně práce není.

„Nechceme našimi přílišnými požadavky povzbudit propouštění. To by určitě nastalo, protože se můžeme rozhlédnout, jak to vypadá v jiných automobilkách a firmách,“ řekl Povšík a dodal:

„Letošní dohoda by měla být takovým čestným darem zaměstnancům z obou stran – odborů i firmy. Nikdo by neměl nic vyhrát ani prohrát. Nikdo by se neměl radovat. Chceme jen zajistit standard zaměstnanců, tedy inflaci, která klesá a určitý růst mzdy. Chceme zajistit i určitou polaritu mezi dělníky a techniky a správnou dobu fungování smlouvy.“

close zoom_in Více informací o kolektivním vyjednávání i situaci ve firmě Škoda najdete v celém rozhovoru s šéfem odborářů ve Škodě Auto Jaroslavem Povšíkem už v sobotu 7. února 2009 v tištěném Boleslavském deníku!