Vyšší mzdy, ale především jistota, že lidé nepřijdou o práci.

To jsou v kostce hlavní požadavky, s nimiž vstoupili odboráři mladoboleslavské automobilky do druhého kola kolektivního vyjednávání, které právě začalo.

Jak potvrdil šéf odborů Jaroslav Povšík, prioritou je tentokrát smlouva o zaměstnanosti a takzvané flexi konto, pokud tady firma na požadavky odborářů přistoupí, nebude letos tak velký tlak na zvýšení mezd.

„Smlouva o zaměstnanosti ještě nikdy nebyla tak silná a ochraňující, jako je ta, kterou předložíme nyní," řekl Povšík.

A co je největším kamenem úrazu na celém vyjednávání?

„Nejproblematičtější je shodnout se na předpokládané míře inflace," vysvětluje předseda Povšík.

Inflace je totiž startovacím můstkem pro vyjednávání o mzdách – minimálně o její míru totiž odboráři požadují navýšit platy zaměstnanců.

„Problém je, že firma v těchto číslech značně optimistická, existují totiž nejrůznější prameny, které inflaci předpovídají. My letos počítáme s tím, že bude 2,3 procenta, firma ovšem přišla s číslem jeden a půl procenta," vysvětlil Jaroslav Povšík.

A jaké jsou jeho první dojmy z právě zahájeného jednání?

„Nemám z toho úvodu příliš dobrý pocit, myslím, že dojít k dohodě o inflaci nebude snadné. Předpokládám, že jednání potrvají do konce března, a nemohu vyloučit ani zastavení práce," obává se Povšík.

Stávající smlouva přitom na konci března vyprší.

Jak je už  zvykem, Škodovka situaci komentovat odmítá, potvrdil to i tiskový mluvčí Jozef Baláž.

„Škoda Auto se do uzavření kolektivní dohody nebude k výsledkům jednání vyjadřovat," uvedl Baláž.