A teď – světe, div se: tohle auto, jež jezdci, kteří v něm závodili, milovali, zatímco soupeři nenáviděli a současně netajili respekt, se objevilo… Schválně – tipli byste si, kdy to bylo? Odpověď skutečně dokáže překvapit: už před 46 lety. V roce 1975. A Škodováci se dodnes dmou pýchou, že se tenhle závoďák stal ve své době hvězdou tratí na obou stranách železné opony.

Není divu. Výkon motoru, kapalinou chlazené třináctistovky OHV uložené za zadními koly, postupně v Mladé Boleslavi vyšponovali až na 142 koní: 105 kW dosahovaných v 8500 otáčkách. I díky tomu patřil tento automobil na přelomu 70. a 80. let mezi nejúspěšnější soutěžní i závodní automobily na „starém kontinentě“. K největším úspěchům patří zisk titulu mistra Evropy značek v závodech cestovních vozů v roce 1981; už rok 1977 ale přinesl třeba vítězství v Rallye Monte Carlo ve své třídě.

Z očkovacího centra v hlavním sále Domu kultury v Mladá Boleslavi.
Zájem o očkování prudce vzrostl, nemocnice nabízí vakcínu bez objednání

Škodovákům se podařilo mistrně skloubit předchozí zkušenosti z konstrukce několika závodních speciálů. Byť ke zklamání tvůrců neobstála původně použitá pětistupňová převodovka: když v roce 1976 FIA neboli Mezinárodní automobilová federace změnila předpisy, bylo se třeba vrátit ke čtyřkvaltu. Především si však závodníci pochvalovali skvělé jízdní vlastnosti na rovinkách, v zatáčkách i při doskocích za horizonty. A právě díky tomuto autu se jezdci jako Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge, Jan Šenkýř, Petr Martinovský či Josef Michl stali obdivovanými celebritami.

Škoda 130 RS v originálním továrním provedení nakonec v období 1975–1980 vznikla v počtu téměř 200 kusů. Na desítky se pak ještě vyšplhaly další stroje, které byly z továrních dílů postaveny organizacemi tehdejšího Svazarmu – Svazu pro spolupráci s Československou lidovou armádou, pod jehož křídly se tehdy v masovém měřítku rozvíjely nejen branné sporty, ale i různá motoristická odvětví či třeba letectví.

Dnes jsou jak soutěžní, tak okruhová verze Škody 130 RS obletovanými hvězdami továrního Škoda Muzea, připomněl v pondělí za automobilku Ondřej Láník. „Pravidelně se zúčastňují množství vzpomínkových sportovních akcí,“ konstatoval, že je příznivci stále mohou vidět v pohybu.