Je nová, úsporná a od pondělí sjíždí z výrobní linky hlavního výrobního závodu společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Očekávaná Octavia G-TEC s pohonem na CNG je tady.

Největší tuzemská automobilka rozšířila svou nabídku o další vůz šetrný k životnímu prostředí, čímž podnikla další kroky na své cestě k zelenější výrobě. Po bok úspěšného městského vozu Citigo s pohonem na CNG se tak nyní zařadí Octavia i její combi provedení.

„Primárně vnímáme zájem ze strany firem, evidujeme však i zájem ze strany privátní klientely. Jeho růst však bude spíše postupný," zmínil Luboš Vlček, vedoucí prodeje značky v České republice.

Do konce letošního roku závod opustí zhruba 500 vozů s kombinovanou spotřebou na CNG a benzín. Ten motor 1.4 TSI o výkonu až 81 kW využívá především při zapalování a nižších venkovních teplotách. Už příští rok se počítá s výrobou minimálně dvojnásobného počtu těchto vozů.

Aby se největší tuzemská společnost mohla vydat alternativní cestou CNG, musela vybudovat novou testovací halu a plničku CNG o celkových nákladech kolem 135 milionů korun. Zařízení stojí nedaleko 11. brány. V jeho útrobách probíhá plnění plynových nádrží a testování jejich těsnosti. Připravit zde bude možné 25 automobilů denně.

Na slavnostní zahájení výroby přijali pozvání náměstci hned několika ministrů. Představitelé Škody na jejich adresu a adresu institucí směřovali přání, aby vzestup vozů s pohonem na CNG na český trh uspíšili a usnadnili. Čísla však hovoří jasně a dokazují, že popularita plynu stoupá.


Nádrže na CNG jsou na nové Octavii umístěné na podvozku.
Nádrže s CNG jsou na nové Octavii uložené na podvozku. Foto: Deník/Martin Weiss

„Ujišťuji vás, že do konce roku předloží pracovní skupina zákonodárcům národní akční plán čisté mobility, který se tématu úzce dotýká," řekl Pavel Šolc, náměstek ministra průmyslu a obchodu. Jan Kříž, náměstek ministra životního prostředí začátek výroby nové Octavie označil za historický okamžik.

„V tuto chvíli funguje v České republice 53 čerpacích zařízení, která mají v nabídce CNG. V prvním čtvrtletí roku 2015 by to mělo být až 150," uvedl Vlček.

Rostoucí zájem o CNG potvrdil i výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml: „Oproti roku 2013 rostl objem prodeje CNG o 44 procent."

Nová Octavia G-TEC absolvuje stejný výrobní proces jako model na fosilní paliva. Teprve na montáži získá jiný typ zadní podlahy, do které jsou zespodu zasazeny nádrže na plyn. Nedochází tak ke zmenšení zavazadlového prostoru, modré nádrže na plyn zaberou pouze místo, které je jinak určené rezervní pneumatice. Ta je v případě pohonu na CNG nahrazena opravárenskou sadou, což je nyní už běžnou volitelnou součástí výbavy.

Škoda Octavia G-TEC a Škoda Octavia G-TEC Combi poputují k zákazníkům od června, do dalších čtrnácti evropských zemí v průběhu následujících měsíců. U vlajkové lodě značky se očekává mohutný zájem zejména v případě zeleně myslících zákazníků.