Škoda Auto zahájila provoz akustických laboratoří ve svém Technologickém centru v Mladé Boleslavi. Akustické zkušebny firmu stály 4,9 milionu eur (123 milionů Kč). Automobilce umožňují hodnotit jízdní hluky v interiéru vozu, ale i vnější zvuky při jízdě. Zprovozněním posledního úseku vývoje firma ukončila vybavování Technologického centra, zbývá ji dokončit jen zkušebnu pro testování airbagů. Novinářům to dnes řekl člen představenstva Škoda Auto Eckhard Scholz odpovědný za oblast technického vývoje.

Dva roky po otevření Technologického centra a zprovozněním akustických laboratoří dostala největší česká automobilka většinu zkušeben, laboratoří, dílen a kanceláří technického vývoje pod jednu střechu. "Výzkum a vývoj má ve Škodovce velkou tradici," uvedl Scholz. Centrum úzce spolupracuje s vývojem koncernu Volkswagen.

Škoda Auto plánuje, že bude Technologické centrum i nadále rozšiřovat. Nyní v technickém vývoji pracuje celkem 1600 lidí. "Personál budeme navyšovat v oblasti vývoje agregátů nebo designu, který je pro nás klíčovým tématem," řekl Scholz. Další pracovníky přijme pro vývoj automobilů na elektrický pohon. Škoda Auto plánuje, že v roce 2011 uvede na trh další flotilu elektromobilů.

Nové akustické centrum patří k nejmodernějším svého druhu v Evropě. Má psycho-akustickou laboratoř, která umožňuje individuální hodnocení jízdních zvuků v interiéru. Vnější jízdní hluky se měří ve dvou laboratořích se zkušebními válci. V nich je možné testovat i auta s pohonem všech čtyř kol. "Cílem vývoje je snižování hluku vozidel a i hluku uvnitř aut," řekl Scholz.

Už loni byl v Technologickém centru zahájen provoz klimatické komory. V ní se například zkouší, jak se některé díly chovají v různých teplotních podmínkách a dokonce za působení infračerveného záření. Simulují se v ní různé podmínky, třeba podnebí, které je v tropech. V klimakomoře je možné nastavit teploty od minus 40 stupňů Celsia až do plus 90 stupňů Celsia. Vlhkost je možné nastavit až na 100 procent.

Centrum disponuje také speciální laboratoří pro zkoušení airbagů v různých podmínkách, a to jak teplotních, tak i při různých rychlostech. Zkušebna za 1,1 milionu eur (28 milionů Kč) bude dokončena příští rok.

Technologické centrum bylo otevřeno v roce 2008. Dvouletá výstavba stála 1,16 miliardy korun, dotace od státu pokryla 16 procent. Vzhledem k tomu, že je objekt umístěn v povodňové zóně vedle řeky Jizery, je posazen na pilotech, díky čemuž vznikla v přízemí plocha pro parkování 300 zkouškových a služebních vozů.