Výrobní linka už se staví v v průmyslovém parku Viet Hung v provincii Quang Ninh; u města Ha Long relativně nedaleko přístavu Haiphong.

Spolupráce s místními

S místním partnerem, jímž je TC Motor (tedy společnost Thanh Cong Motor Vietnam) tam mladoboleslavská automobilka začne nabízet evropské modely již v příštím roce; půjde o modelové řady Kodiaq, Karoq, Superb a Octavia. Počáteční objem dodávek by podle očekávání mohl dosáhnout 30 tisíc vozů za rok – a později, od roku 2030, se má zvýšit na 40 tisíc.

Prodávat se budou prostřednictvím místní sítě lokálních partnerů, jež by se postupně ze zastoupení ve dvou největších městech v zemi měla navýšit až na 50 míst. Vietnam se 100 tisíci obyvatel je považován za čtvrtý největší trh s automobily v jihovýchodní Asii; s očekávaným zájmem o rozvoj elektromobility.

Od roku 2024 mají nové škodovky ve Vietnamu i vznikat – a to modely Kushaq a Slavia. Nepůjde o klasickou výrobu, ale o model lokální CKD montáže (Completely Knocked Down) z dovezených sad. Stejně se tyto modely začaly dávat dohromady v Indii. Dokončení montážního závodu ve Vietnamu se očekává v prvním pololetí roku 2024; se spuštěním výroby počítá člen představenstva Škody Auto odpovědný za oblast prodeje a marketingu Martin Jahn na konci tohoto roku.

Vozy Škoda budou brzy oficiálně prodávané zákazníkům ve Vietnamu
Škoda vstupuje na vietnamský trh. Auta tam začne prodávat už v příštím roce

„Jsme přesvědčeni, že naše modelové portfolio dokonale odpovídá přáním místních zákazníků,“ uvedl Jahn, který v souvislosti s Vietnamem hovoří o zemi s velkým růstovým potenciálem. Plně elektrické vozy Enyaq iV mají být na vietnamském trhu dostupné po roce 2025. Zájem o elektromobily se očekává zejména ve velkých městech.

Už předtím ale budou ve Vietnamu k dispozici zmiňované modely dovážené právě z Indie. Právě z Indie, konkrétně ze závodu v Púne (nebo i s přepisem Puné) v tamním státě Maháráštra, také mají být dováženy automobilové sestavy, připomněl předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer. Zdůrazňuje, že nové aktivity v geograficky blízkém Vietnamu tak nejen umožní vzájemné synergické efekty, ale také budou znamenat další rozvoj indického projektu. „V konečném důsledku to výrazně posílí naši přítomnost v jihovýchodní Asii,“ očekává Zellmer.

Deset let stará nabídka

Aktivity automobilky směřované do Vietnamu oceňuje čestný předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter. Nicméně s dodatkem, z něhož možná někdo v Mladé Boleslavi nebude mít lehké spaní. Winter (jenž mimochodem za minulého režimu pracoval jako dělník na výrobě převodovek v tehdejších AZNP) se totiž pozastavuje nad tím, že Škoda Auto vstupuje do Vietnamu až teď.

„Již v roce 2012 jsem mladoboleslavské automobilce nabízel vstup na vietnamský trh, ale byl jsem tehdy obchodním manažerem odmítnut s tvrzením, že si Vietnamci mohou kupovat auta Škoda v Číně, a proto nemá Auto Škoda o Vietnam zájem,“ posteskl si s poznámkou, že podstatně větší znalost vietnamského trhu prokázala německá automobilka Volkswagen: v té době tam již pět let úspěšně nabízela své dovážené passaty – a dokonce prý za mnohem vyšší ceny, než je prodávala v Evropě. Winter potvrzuje, že vietnamský trh je opravdu velmi perspektivní – avšak nyní je na něm podstatně větší konkurence než před oněmi deseti roky.

Výroba vozů Karoq v automobilce Škoda Auto.
Společnost Škoda Auto podle odborů pokračuje v rušení směn ve výrobě

Manažer Jahn ale současnost považuje za vhodnou dobu. „Předsednictví České republiky v Radě Evropské unie společně s dohodou o volném obchodu EVFTA vytvářejí velmi příznivé ekonomicko-politické podmínky,“ upozornil. Mladoboleslavští obchodníci očekávají, že díky postupnému rušení cel na zboží z Evropské unie do roku 2030 budou evropské značky ve Vietnamu nabývat na významu.