Předsériový vůz tak v expozici doplňuje další unikátní kousky představující milníky ve vývoji značky; perlou mezi nimi je automobil Laurin & Klement Voiturette B z roku 1906, který muzeu před 86 lety daroval spoluzakladatel mladoboleslavského podniku Václav Klement.
Autoprůmysl má naskočit na elektrickou vlnu
Jakkoli se o budoucnosti elektromobilů stále vedou diskuse jak z hlediska jejich možností, tak srovnáváním dopadů na planetu u aut s různými pohony po dobu celého jejich životního cyklu, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus má jasno: tenhle první čistě bateriový sériový model značky Škoda udává směr, kterým se firma bude ubírat.
„Nyní jdeme odhodlaně kupředu: v nadcházejících letech vytvoříme z České republiky centrum elektromobility a do roku 2030 chceme vyrábět komponenty pro elektromobily nebo samotné elektrické vozy ve všech třech našich českých závodech,“ plánuje Oeljeklaus.
Enyaq iV tak vnímá jako skutečný milník: nejen coby jeden z nejvýznamnějších produktů ve 126leté historii firmy, ale i počátek proměny celého automobilového odvětví v České republice. Proto je v muzeu plným právem. „Vůbec první model vyrobený v mladoboleslavské centrále skvěle doplňuje sbírku vozů Škoda v Národním technickém muzeu,“ zdůraznil Oeljeklaus.
Generální ředitel muzea Karel Ksandr při jeho přijetí připomněl získání voituretty. „V roce 1935, kdy tehdejší Technické muzeum československé ještě sídlilo ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech, stál u zrodu muzejní sbírky silniční dopravy velkorysý dar Václava Klementa, spoluzakladatele mladoboleslavského podniku, který tehdy působil i jako generální rada automobilky Škoda,“ připomněl.
S tím, že právě Klement od svých bývalých zákazníků vykoupil, nechal upravit pro výstavní účely a následně muzeu daroval nejen tehdy 29 let starý vůz Laurin & Klement Voiturette B, ale muzeum od něj získalo také první tři své motocykly, cenné archivní materiály a další předměty. „Nezanedbatelně také přispěl na stavbu muzejní budovy na Letné,“ připomněl Ksandr Klementovy zásluhy.
První vyrobený exemplář modelu Enyaq iV, který je součástí muzejní expozice již od léta, ředitel označil za vhodný doplněk vystavované klasické produkce z Mladé Boleslavi. „Je to úžasný doklad letité tradice spolupráce mezi Národním technickým muzeem a firmou Škoda Auto,“ poznamenal Ksandr.
Označení iV používá automobilka pro své vozy s elektrickým pohonem – ať už částečným, nebo jde o plně elektrifikovaná auta. Poprvé je na podzim 2019 dostaly plug-in hybridní superb ze závodu Kvasiny a plně elektrické citigoe z Bratislavy.
V Mladé Boleslavi byla sériová produkce plně elektrického enyaqu, již vycházejícího z konceptu MEB neboli modulární platformy pro elektromobily koncernu Volkswagen, spuštěna loni 25. listopadu. A letos 30. srpna byla právě v Mladé Boleslavi vyrobena stotisící škodovka s označením iV.
Rozvoj produktů s novými talenty
Do roku 2030 firma plánuje rozšířit nabídku o nejméně tři další plně elektrické modely; mají být menší než SUV enyaq – a také levnější. Ke stejnému termínu se navíc hodlá stát jednou z pěti nejprodávanějších automobilových značek v Evropě. Jak vážně to Škoda Auto s rozvojem elektromobility myslí, ukazuje i její podpora univerzitního vzdělávání zaměřeného právě na tuto oblast.
Ta je nyní přímo viditelná: až do 20. října navštěvuje její tým české vysoké školy s roadshow Škoda iV Day, zaměřenou na představení nejnovějších technických řešení, jež se elektromobility týkají. Celkem jde o devět zastávek na většinou technicky a elektrotechnicky zaměřených fakultách (avšak stranou pozornosti nezůstávají ani studenti informatiky), při kterých se studenti mohou seznámit s elektricky poháněnými vozy a jejich klíčovými komponenty: nejen s elektromotorem, ale i s trakčním akumulátorem a systémem nabíjení.
Roadshow zahájila Škoda Auto ve středu na Univerzitě Pardubice; v pondělí 4. října následuje Liberec. Hned vzápětí roasdshow pokračuje sérií zastávek v hlavním městě: 5. října bude na programu Česká zemědělská univerzita v Praze, 6. října České vysoké učení technické v Praze a 7. října Vysoká škola ekonomická v Praze. Přes Ostravu, Brno a Hradec Králové pak vzdělávací akce doputuje až do Plzně. K vidění není jen čistě elektrický model Enyaq iV, ale také plug-in hybridní varianty Superb iV, Octavia iV a Octavia iV RS.
Zatímco dříve pořádala automobilka dny otevřených dveří, nyní přechází k projektu roadshow, kdy se její zástupci vydávají přímo za studenty. Má to pomoci navázat těsnější kontakt mezi experty a akademickým prostředím a oslovit více mladých talentů z různých technických oborů – nejen se zaměřením na automobilový průmysl, ale i na elektrotechniku, IT a kyberbezpečnost.