Zvýšení tarifních mezd o 3,5 procenta, o padesát korun vyšší prémie za odpracovanou směnu navíc, o 700 korun víc za noční a 800 korun víc za ranní směnu v rámci takzvaného flexikonta.

To jsou některé výsledky kolektivního jednání, které včera odpoledne po dlouhých týdnech konečně skončilo.

„Náš cíl je dojít i po desetinách procenta co nejdále, za co nejlepším výsledkem," vzkazoval zaměstnancům i vedení automobilky Škoda Auto ještě začátkem týdne předseda odborové organizace Jaroslav Povšík.

V cílové rovince se podařilo uhrát navíc půl procenta, přestože automobilka byla ještě před protestním mítinkem u Pentagonu odhodlaná nenabídnout víc než tři procenta (na toto číslo se dostala z 2,6 procent, které nabízela na začátku jednání).

Tým odborů se k jednacímu stolu vrátil po páteční poradě, kde bylo rozhodnuto o pokračování vyjednávání. Odboráři si však před dalším kolem hry na kočku a myš stanovili několik podmínek.

„1) Dojde k vyřešení takzvané hodiny minus. 2) Dojde k záruce, že nabídku zvýšíte nad stávající tři procenta formou tarifu. 3) Navrhujeme formálně podepsat současný variabilní bonus tak, aby mohlo dojít k jeho výplatě 4) Akceptujeme váš návrh na zúžení vyjednávacího týmu za vaši stranu s tím, že minimální počet členů Vašeho týmu bude tři," stálo v dopise, který Jaroslav Povšík adresoval členovi představenstva společnosti Škoda Auto za oblast personalistiky Bohdanu Wojnarovi.

Možnost klást si podmínky udělila odborářskému týmu velikost protestní akce, která spojila hlavní závod v Mladé Boleslavi a závody v Kvasinách a Vrchlabí a která byla demonstrací odhodlání zaměstnanců stát si za svým a požadovat velkoryseji pojatou kolektivní smlouvu.

Vyjednávací týmy usedly ke společnému stolu v úterý. Stále ještě v atmosféře stávkové pohotovosti. Tehdy však konsensu dosaženo nebylo a už už to vypadalo, že jednání by mohlo znovu ztroskotat.

V takovém případě by se hrozba stávky, o které se na protestních setkáních opakovaně a plamenně hovořilo, stala podstatně reálnější. Ztráty by šla do astronomických výšek. Během protestní hodiny minus nebyly vyrobeny zhruba dva tisíce automobilů, v případě tří až pětidenní stávky by šlo o podstatně bolestnější ztrátu.

Nová dohoda platí na 12 měsíců a vedle již zmíněných výhod přináší i další bonusy.

„Zaměstnanci ve výplatě za duben dostanou také jednorázovou platbu 4000 korun a variabilní bonus 25 000 korun," informovala ČTK. Ve výsledku bude průměrná výše letošního zaměstnaneckého bonusu vypláceného před prázdninami a před Vánoci 60 tisíc korun. Zvýší se také příspěvek na penzijní spoření nebo odměna za týmovou práci.

„V případě dobrých výsledků a naplnění očekávání se společnost Škoda Auto zavazuje k zahájení jednání o jednorázové prémii, a to zhruba v polovině listopadu 2015 v rámci kolektivního vyjednávání o sociálních nákladech," uvedly odbory.

V aktuálním vydání odborářském listu došlo k ráznému odmítnutí tvrzení, které je v posledních týdnech a měsících stále frekventovanější, a to, že výsledek jednání byl předem známý a celé vyjednávání bylo jen maškarádou hranou oběma stranami na veřejnost.

„Postupný růst mezd včetně sociálních nákladů představujících největší systém benefitů v zemi, znamená pro automobilku náklady přes 19 miliard korun ročně. To by žádná firma na světě dobrovolně nedávala," píše se v aktuálním vydání Škodováckého odboráře.

Jedním z důvodů, které k náročnému maratonu jednání vedly, bylo loňské rekordní hospodaření největší tuzemské automobilky.

Ta vloni zvýšila zisk o 46 procent na 665 milionů eur, tedy na 18,4 miliardy korun. Zákazníkům dodala přes milion vozů, což znamená meziroční nárůst téměř 13 procent.

Zatímco zaměstnanci i vedení společnosti už znají konkrétní čísla, ve druhé středočeské automobilce TPCA v Ovčárech se stále ještě jedná. I zde smlouva vypršela na konci března.