Smělé plány, které společnost Škoda Auto nedávno jasně formulovala, jsou na dobré cestě k tomu, aby se staly skutečností. Z automobilky už se devatenáct měsíců po sobě ozývá rachot, jak padá jeden starý rekord za druhým. Včera největší česká společnost přinesla zprávu, že za první pololetí se podařilo prodat rekordních 544 300 vozů. I letos se tedy pokoření milionové hranice tak nějak očekává.

Předseda představenstva společnosti Winfried Vahland na výroční tiskové konferenci letos v březnu konstatoval, že po pokoření magické hranice jednoho milionu vyrobených a prodaných vozů v kalendářním roce je další metou milion a půl automobilů. Velikášství? Možná se to tak mohlo zdát, jenže Škoda natankovala vysokooktanové palivo a ke svému cíli letí sebejistě jako nový Superb.

Největšího úspěchu v první polovině letošního roku dosáhly modely Fabia (na trhu od listopadu) a již zmíněný Superb liftback (na trhu od června). Zájem o ně rostl v západní Evropě dvouciferným tempem, o 24,3, respektive 30,6 procenta.

„Pro značku Škoda to bylo náročné, ale úspěšné první pololetí," uvádí člen představenstva odpovědný za prodej a marketing Werner Eichhorn. „V červnu jsme obhájili vysokou úroveň prodejních výsledků, kterou jsme dosáhli ve stejném měsíci loňského roku. Výsledek přitom ukazuje i na odlišný vývoj na jednotlivých trzích. V konečném součtu dobrý vývoj odbytu v západní a střední Evropě kompenzoval slabší kondici zejména ruského, ukrajinského a čínského trhu," dodal Eichhorn.

Čína zůstává novou metou, v Rusku šly prodeje rapidně dolů 

Přestože odbyt stoupá, čínský trh, jehož dobytí si automobilka vytyčila jako jeden ze svých klíčových cílů pro nadcházející roky, se pro ni nevyvíjí tím nejlepším směrem. Přestože zde Škoda v prvních šesti měsících roku 2015 prodala 138 300 vozů, a zvýšila tak prodeje o 5,8 procenta, nyní jdou čísla dolů. V červnu oproti loňskému roku o 15,2 procenta. Cílem značky v této oblasti je export o objemu půl milionu vozů ročně.

Zatímco celkové prodeje v Číně rostly, ve východní Evropě se politická situace spojená s krizí na Ukrajině podepsala na výrazném propadu.

Oproti loňskému červnu se v Rusku prodalo o bezmála 44 procent škodovek méně a odbyt za červen činil pouhých 4400 vozů. Přestože se množství prodaných aut snížilo, postavení Škody se na východoevropském trhu upevnilo v praxi to znamená, že zatímco takřka všechny značky zde zaznamenávají pokles odbytu kvůli klesající životní úrovni a utahování opasků, Škoda patří mezi oblíbenější a na situaci svým způsobem získává.

Nejprogresivnější byla Škoda v Turecku a Egyptě

Dvouciferný nárůst prodeje domácí značka eviduje v celé řadě evropských i mimoevropských zemí ve Španělsku, Itálii, Švédsku, Švýcarsku, Irsku, Maďarsku, Slovinsku, Portugalsku, Rumunsku, Srbsku, Bulharsku, Pobaltí, Izraeli, Austrálii, na Novém Zélandu a na Tchaj-wanu. Největšími skokany jsou však Egypt a Turecko. V první zemi se škodovek prodalo o 106,5 procenta více než vloni, v té druhé dokonce o 112 procent. Procenta je však třeba dát do souvislosti s reálnými čísly v obou zemích se v součtu prodalo 17 100 automobilů.

Baštou okřídleného šípu je nadále Česká republika, kde se vozů z Mladé Boleslavi a Kvasin prodalo letos už 42 800, o 22,9 procenta oproti prvním šesti měsícům roku 2014 více.

Podle informací, které běží zákulisím automobilového průmyslu, bude mít nyní Škoda práci nejen s konkurencí, ale rovněž s koncernovými partnery a zejména společností Volskwagen. V Německu oproti loňsku posílila o 5,6 procenta a potvrdila pověst nejsilnější importované značky. Zaznívají však kritické hlasy, že Škoda příliš těží ze společného projektu podvozkové platformy MQB, do které nejvíc investoval právě Volkswagen.