Představa automobilů, které se zcela obejdou bez řidičů, je sice stále futuristická, pravdou však je, že na vývoji autonomních vozidel pracují některé automobilky již desetiletí. Po bok německého Mercedesu nebo švédského Volva, kteří platí v této oblasti za průkopníky, se zařazuje také Škoda. Bude autonomní řízení testovat přímo v Mladé Boleslavi?

Zavádění autonomních vozidel do běžného provozu celosvětově komplikuje zejména nepřipravená legislativa. Jednou z klíčových otázek je například ta, kdo ponese odpovědnost za nehodu způsobenou automobilem, který se sám řídí. Automobilky však na přípravu podmínek pro aplikaci nových technologií pochopitelně tlačí.

Jen několik dní před světovou premiérou svého nového SUV Škoda Karoq, jenž má být následníkem Yetiho, zveřejňuje automobilka první detaily nového modelu.
FOTO: Škoda před premiérou Karoqa odhaluje první detaily

Škoda již řadu měsíců věc konzultuje s ministerstvem dopravy a usiluje o vytvoření podmínek pro to, aby mohla prototypy testovat v běžném provozu. Právě o to totiž jde. Jen stěží lze všechny eventuality skutečného provozu naprogramovat během testování na uzavřeném polygonu.

Během diskuzí ve výboru pro spolupráci mezi městem a automobilkou zaznělo, že Škodě by mohlo v jednáních na ministerstvu pomoci dobrozdání ze strany města. Návrh podpořit Škodu v tomto snažení a dát najevo, že Mladá Boleslav by měla zájem o toto přinejmenším české prvenství, předložil kolegům zastupitelům na posledním veřejném zasedání Robin Povšík.

„Domnívám se, že by bylo dobře, aby město Mladá Boleslav bylo místem, kde se bude v některé části provádět testování této technologie. Uvažuje se o okolí Česany nebo bývalé akumulátorky," poznamenal Povšík a připojil názor, že pomoci automobilce, jejíž fungování má na město zásadní vliv, otevřít cestu k nové technologii je způsobem, jak posílit její konkurenceschopnost.

Škoda Auto včera slavnostně uvedla do provozu novou válcovou laboratoř, kde bude probíhat vývoj a testování nových motorů, a to zdaleka nejen těch spalovacích, ale také hybridních či vyloženě alternativních.
Česana roste, motory vyvíjí pro celý svět

Zastupitelé následně odsouhlasili, že město automobilů, jakým Mladá Boleslav je, by mělo skutečně jít podobnému projektu naproti, a dali návrhu zelenou. Primátora Raduana Nwelatiho pověřili, aby dopisem adresovaným ministrovi dopravy snahy Škody podpořil.

Podpora města se však v tuto chvíli omezuje pouze na toto dobrozdání. Konkrétní místa, kde bude k testování docházet, a zda vůbec, budou teprve předmětem dalších jednání. Není však pochyb o tom, že automobilce půjde jak o místní komunikace, tak o úseky dálnice D10, protože při testování bude maximální variabilita klíčová.

V červnu se uvidí, zda škodovácký návrh uspěje na vládě. Podle informací Boleslavského deníku je však ministr dopravy Dan Ťok myšlence autonomního řízení nakloněn. Možná stojíme na prahu nové éry, ve které Boleslav opět potvrdí svou pověst města automobilů.

Zdroj: Youtube