Je to dcera, která začala přerůstat svojí matce přes hlavu. Tohle přirovnání někdy používají zahraniční novináři, když hodnotí českou automobilku Škoda a její vztah s mateřským koncernem Volkswagen.

Pomyslnou „svatbu“ uzavřely obě firmy přesně před dvaceti lety – 16. dubna 1991.

Stačilo ale málo a všechno mohlo být jinak. Po sametové revoluci bylo politikům jasné, že bez zahraničního partnera se bude mladoboleslavská automobilka jen těžko prosazovat na západních trzích. Už v srpnu 1990 dorazilo na stůl nejprve 24 a později 12 relevantních nabídek. Do finále se ale dostaly jen dvě: Volkswagen a konsorcium Volvo/Renault.

Sňatek z rozumu

V prosinci 1990 se vláda na doporučení ekonomů přiklonila k první variantě. A to i přesto, že německá firma „okupující“ škodovku působila rozbroje ve veřejném mínění. Panovaly mimo jiné obavy, že Němci postupně utlumí výrobu a nakonec továrnu zavřou. Stal se ovšem pravý opak.

Těžko soudit, jak by škodovka vypadala dnes, kdyby v roce 1990 vyhrál Renault. Francouzské vozy bývají návrhářsky velmi zajímavé, na druhou stranu dílenské zpracování podle žebříčků poruchovosti (třeba TÜV) někdy pokulhává. Německá preciznost ve spojení s českým fortelem dokázaly škodovku v očích západních zákazníků posunout od nespolehlivého auta k vozidlu, které „jezdí jako Volkswagen, ale stojí méně“. A právě tahle charakteristika by teoreticky škodovce do budoucna mohla uškodit.

#nahled|https://g.denik.cz/1/87/grafika_skoda_vyroci_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/1/87/grafika_skoda_vyroci.jpg|Škoda Auto slaví 20. výročí spojení s koncernem VW.#

Vedení koncernu VW sice několikrát zopakovalo, že žádný útlum škodovek nechystá. Jak to bude v reálu se ale teprve ukáže. Třeba tehdy až Škodovka představí třetí generaci Superbu. Ten se hlavně na německém trhu pere s Passatem. A levnější škodovka je těžký konkurent. „Jednoduše nabízí za vaše peníze více - mnohem více vychytávek, a dokonce více místa,“ napsal o Superbu německý časopis Auto Bild. Jenže nejde jen o to, zda škodovky budou do budoucna menší nebo mírně ochuzené na výbavě. Uškodit by automobilce z Česka mohlo třeba to, že naše země nepoužívá euro. Poměrně silná česká koruna výrobu aut prodražuje, z čehož by mohli profitovat Slováci, především bratislavský závod VW.

Škodovka má teď v Česku tři továrny (Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí) a zaměstnává zhruba 24 tisíc lidí. Kromě toho má montážní haly v indickém Aurangabadu, ruské Kaluze nebo čínské Šanghaji.