Nadvláda továrního týmu na domácí Rally Bohemia pokračuje, král Jan Kopecký však musel žezlo předat. Tentokrát se musel sklonit před uměním mladého finského stájového kolegy Kalle Rovanpery. Ten zvládl loterii s pneumatikami a dravou jízdou si dojel ve svém první českém startu pro vítězství. Jan Kopecký dojel za Finem druhý se ztrátou necelých dvaceti vteřin, bronz bral po sobotě vedoucí Jan Černý s mankem 69 vteřin na vítěznou posádku.

Dosavadní lídr českého šampionátu semčický Filip Mareš se tentokrát do cíle nedostal. Během nedělní etapy totiž havaroval a v ohrožení je tak i jeho víkendový start v seriálu Mistrovství Evropy. „Auto nevypadalo zase tak špatně, snad se nám to podaří dát dohromady. Omlouvám se ale mechanikům, že jsem jim takto přidělal práci,“ hlásil v hodkovickém depu smutný Mareš. Stejný osud pak potkal také na šestnácté vložce Jana Dohnala s Fordem.

Čtvrté místo na letošní Bohemce bral další z cizinců, Rakušan Simon Wagner na Fabii R5, páté místo bralo jediné Polo ve startovním poli pod vedením velezkušeného Vojtěcha Štajfa. Šestý dojel Miroslav Jakeš s Fabií, až sedmý dojel Václav Pech (Ford Fiesta R5). Do elitní desítky se ještě vešli Roman Odložilík (Fabia R5), Martin Vlček (Hyunday i20 R5) a Věroslav Cvrček (Fabia S2000).

„Parádní podnik, dobře jsem si zazávodil s týmovým kolegou Janem Kopeckým. Jsem spokojený, že jsem tady byl,“ uvedl s úsměvem očividně spokojený vítěz Kalle Rovanperä, jenž držel formu od pátku až do neděle.


Úřadující domácí šampion Kopecký se vrátil do čela průběžného pořadí domácího mistrovství a přiblížil se pátému titulu v řadě a sedmému v kariéře.

„S ohledem na republikový šampionát je to dobrý výsledek, ale mrzí mě, že byl Kalle rychlejší. Chtěl jsem do toho jít naplno, ale vždycky byl o fous lepší, a proto jsme v závěru na mokrém povrchu už neriskovali. Neděle byla malinko lepší než sobota, ale vždy je možné něco zlepšit. Nové erzety byly zajímavé, ale Kalle dokázal, že tady můžete vyhrát i když jedete prvně,“ uvedl druhý Jan Kopecký, který chce pozici tuzemského lídra potvrdit i na závěrečném šestém podniku republikového šampionátu na Barum rally.

Třetí dojel v pátém závodě seriálu Jan Černý. „Na ty dva z jiné planety nemá nikdo, jeli neskutečně. Jsem rád, že jsem třetí. Je to krásný výsledek, kterého si cením. Konečně při nás stálo štěstí a dojeli jsme oproti loňsku až do cíle. Podařilo se nám vybrat pneumatiky a to nám taky pomohlo,“ uvedl příbramský pilot Jan Černý jedoucí na Škodě Fabii R5.

PÁTEK

Úvodní páteční prolog obstaral dvojitý průjezd na autodromu v Sosnové. Posádky se představily po dvojicích v rámci přímých soubojů, když si mezi jednotlivými průjezdy vždy vyměnily startovní pozice. Diváci na zaplněných tribunách Autodromu Sosnová tak měli možnost přímého srovnání výsledku každé jízdy na cílové čáře a posádkám za jejich výkony aplaudovali spontánním potleskem, stejně jako fanděním při nájezdu na start.

Několik soubojů bylo natolik těsných, že šlo pouhým okem jen těžko rozeznat, která z dvojice posádek zvítězila. První třicítce automobilů z hlavního pole, MČR v rally, se vyhnul déšť, přestože bouřkové mraky byly všude okolo autodromu. Vedení se po těchto dvou krátkých rychlostních zkouškách ujal Jan Kopecký z továrního týmu Škoda Motorsport, o necelou sekundu před Janem Černým. Třetí je se ztrátou 1,8 sekundy druhý tovární jezdec škodovky Kalle Rovanperä, v identickém čase s dalším mladým talentem, Rakušanem Simonem Wagnerem.

SOBOTA


Další program rally byl přesunut víceméně na Liberecko. Zde se jelo celých osmnáct zkoušek. Ty byly sice kratší, ale o to techničtější. Tuto změnu si samotní jezdci jednohlasně pochvalovali. „Je skvělé, jaké tratě tady dokázali pořadatelé vymyslet. Jsou sice kratší, o to víc ale bude jet potřeba naplno v každé z nich,“ komentoval před sobotním startem Jan Kopecký.

Ten jel během soboty očekávaně na čele, kartami však zamíchala jedenáctá rychlostní zkouška. První čtyři posádky – Kopecký, Pech, Rovanperä i Mareš totiž v identické zatáčce chytili defekt pravé pneumatiky, a do čela se tak dostal Jan Černý.

„Kdyby mi někdo řekl, že povedeme Bohemku, tak bych mu asi nevěřil. Tentokráte jsme asi měli štěstí. Závod ale bude ještě dlouhý a v neděli se bude rychle měnit. Ale baví nás to, jedeme, co umíme, relativně jsme se trefovali do volby pneumatik a auto funguje. Jsem spokojený,“ uvedl Černý.


V sobotu to kromě řidičských dovednostech bylo také hodně o volbě pneumatik. Na trati totiž panovalo totálně proměnlivé počasí. „Na bídu, kterou jsme dnes předváděl, a fakt, že jsme se při první rundě vůbec netrefili do pneumatik, tak naštěstí ztráta není tak velká. Ještě je to hratelné,“ řekl Kopecký po sobotě.

I Jan Černý, který šel v sobotu spát s náskokem 7,6 vteřina na finského pilota a 12 vteřin na českého jezdce boleslavského Motorsportu, sám dobře věděl, že v neděli jej nečeká nic lehkého: „Kluci z továrny jsou někde jinde. Ale my pojedeme svoje maximum a uvidíme, co to v závěru dá.

NEDĚLE

V patnácté erzetě vypadl po havárii ze hry o přední umístění dosavadní lídr MČR a hustopečský vítěz Filip Mareš, v dalším měřeném úseku jej následoval Jan Dohnal. „Byla to ale správná rally, podmínky se měnily, nikdo neměl jistotu. Trať byla náročná, nádherná. Hodně to bylo o kompromisu ve všech směrech. Škoda jedenácti defektů jedenácti posádek na pravé přední pneumatice na stejném místě.“

„Bohemka byla opravdu očistec, boj o přežití. Podmínky byly neuvěřitelně složité,“ doplnil k napínavé podívané Jan Dohnal.
Hned na první rychlostní zkoušce druhé etapy se přes po první etapě vedoucího Jana Černého přehnal Kalle Rovanperä. Na druhé rychlostní zkoušce jej následoval i Jan Kopecký. V tomto pořadí dojely posádky do cíle. Do něj se nakonec dostalo 41 posádek a dvanáct historiků.