Od zvláštního zpravodaje Deníku

No jo, ten si jenom točí volantem. Copak je to nějaká dřina?

Vážně je! Řídit soutěžní speciál a zvlášť při Rallye San Remo, kde páteční závěrečná rychlostní zkouška měla mamutí rozměr 44 km (potmě!), není jen tak.

„Mám z ní respekt,“ uznal Jan Kopecký, pilot Fabie S2000 a vítěz posledních dvou závodů seriálu IRC.

V pátek ale Kopecký urazil kolo a skončil ještě před tímto úsekem.

A jak se hvězdy Škoda Motorsportu na závodní dřinu připravují? „Je v tom spousta odříkání a dřiny,“ dodal jezdec.

Pot z jezdeckého dua českého týmu Kopecký – Hänninen ždímá týmový doktor Jaromír Jiřík.

Kouč, co k olympijským medailím dovedl zápasníky, k titulům hokejisty, plavce nebo tenistky Helenu Sukovou a Martinu Hingisovou.

A všechny jeho metody bolely. „Už jsem si ale zvykl,“ oddechl si Kopecký.

Koncentraci trénovali třeba běháním po zábradlí na mostě. „Říkali si, že jsem blázen, ale když jsem to zvládl já, museli taky,“ smál se Jiřík. „Pak jsem na ně volal: a nazpět rychleji! Anebo na fyzičku jedeme čtyřicet kilometrů na kole, přeplaveme Slapskou přehradu a zase šlapeme nazpátek.“

Spolupráci s doktorem zahájil Kopecký před dvěma lety. Silami dosahoval 65 procent maxima. „Teď bych to odhadoval na 78 procent,“ povídal Jiřík.

„Kdy bude stoprocentní? Odhaduju v červnu příštího roku. Ale pozor, neznamená to, že bude tím pádem nejlepší na světě. Na to je potřeba štěstí.“

I dobrá strava. „Je to jedno s druhým. Když do auta nalijete špatný benzin, taky nepojede,“ vysvětluje felčar. „Největší jedlík? Mikko,“ měl jasno o navigátorovi finského pilota.

„Maso během závodu v žádném případě,“ kroutil hlavou týmový kuchař, co denně připravuje 45 porcí. „Těstoviny, hodně zeleniny, nic nesmí být kyselé ani nadýmací.“

Takže páteční jídelníček závodníků přichystal: mrkvové sušenky k snídani, špagety s parmezánem v poledne, ke svačině ovesnou kaši a banán a před večerním startem grilovaná rajčata s mozzarelou.

„Je to o zvyku, dřív jsem neměl problém dát si jitrnici nebo bůček,“ vzpomínal Kopecký.