Motocyklový jezdec Filip Salač obsadil druhé místo v závodě Moto2 ve Velké ceně Francie. V jubilejní 1000. Grand Prix v historii silničního šampionátu prohrál jen s Italem Tonym Arbolinem a vyrovnal si maximum v mistrovství světa. Italského vítěze měla také královská MotoGP, pro výhru si v závodě plném pádů dojel Marco Bezzecchi. Jubilejní Velkou cenu sledovalo na historickém okruhu rekordních 278.805 diváků.

Jednadvacetiletý Salač byl druhý v Le Mans už v roce 2021 ještě ve třídě Moto3, vloni v premiérové sezoně v Moto2 zazářil druhým místem v Thajsku. Na legendárním francouzském okruhu dnes jezdec týmu Gresini vybojoval třetí pódiové umístění v kariéře.

"Jsem šťastný, tohle druhé místo pro mě strašně moc znamená. Teď v tom musíme pokračovat," radoval se na týmovém webu Salač, který poprvé vybojoval stupně vítězů na suché trati. Před dvěma lety se v Le Mans jelo na mokru, vloni v říjnu v Thajsku o jeho stříbru rovněž za Arbolinem rozhodlo pořadí v momentě předčasného ukončení závodu kvůli dešti a tehdy za to získal jen poloviční body.

K sezonnímu maximu se propracoval ze čtvrtého místa v kvalifikaci a vylepšil čtvrtou příčku z březnového zahajovacího závodu v Portugalsku, do kterého odstartoval z pole position. Ve všech pěti letošních Velkých cenách se umístil v první desítce a v průběžné klasifikaci se posunul na čtvrté místo.

Závod pořadatelé zkrátili z 22 kol na 14 kol poté, co po prvním startu došlo k hromadnému pádu tří jezdců. Restart se odehrál ve shodném rozestavení jako napoprvé, ale Salač ve druhé řadě měl před sebou volný prostor, protože vítěz předchozího závodu i sobotní kvalifikace Sam Lowes měl také pád a po hektické přípravě motocyklu nestihl včas vyrazit na trať. Brit musel pokračovat místo z pole position z boxové uličky a vybojoval alespoň bod za patnácté místo.

Salačovi se restart povedl lépe než první pokus a od počátku bojoval o stupně vítězů. "Napoprvé jsem neměl dobrý start, ale červené vlajky mi daly druhou šanci. Snažil jsem se držet blízko čelu závodu," uvedl Salač.

Po pádu dosud vedoucího muže MS Pedra Acosty zůstal v závěsu za Arbolinem společně s jiným Španělem Alonsem Lópezem, kterého ale bezpečně držel za sebou, a až do konce závodu proháněl italského lídra. "Trochu jsem se bál o přední pneumatiku, ale dokázal jsem ze sebe vydat maximum a situaci jsem kontroloval," konstatoval Salač.

Arbolino chybu neudělal a dojel si pro druhé vítězství v sezoně a vedení v šampionátu s náskokem 620 tisícin. Salač projel cílem s půlsekundovým náskokem před Lópezem a v MS už za ním zaostává jen o bod.

V MotoGP si dojel pro druhou výhru v sezoně Bezzecchi s ducati, jenž za sebou nechal o 4,256 sekundy vítěze sobotního sprintu Jorgeho Martína ze Španělska. Třetí skončil k radosti domácích fanoušků Francouz Johann Zarco.

Bezzecchi se v hodnocení šampionátu přiblížil na rozdíl jediného bodu lídrovi a krajanovi Francescu Bagnaiovi, jenž závod po pádu nedokončil. Mistr světa skončil na zemi v úvodu po kolizi se Španělem Maverickem Viňalesem a oba jezdci si následně incident bouřlivě vysvětlovali slovně a také ručně, než byli odtrženi.

Ve stejném kole vypadli po kolizi Álex Márquez a Luca Marini. Starší z bratrů Márquezů Marc při návratu do šampionátu po vynechaných třech závodech kvůli zranění ruky dlouho útočil na stupně vítězů, ale v předposledním kole z třetí pozice bez cizího zavinění upadl a nedokončil.

V nejslabší Moto3 vybojoval druhé vítězství v sezoně i v kariéře Daniel Holgado a upevnil si vedoucí pozici v šampionátu. Osmnáctiletý Španěl navázal na triumf v úvodní Velké ceně Portugalska a pořadí vede už s náskokem 21 bodů před krajany Ivánem Ortolou a Jaumem Masiou.

Velká cena Francie silničních motocyklů v Le Mans:

Moto2: 1. Arbolino (It./Kalex) 22:34,233, 2. Salač (ČR/Kalex) -0,620, 3. López (Šp./Boscoscuro) -1,537, 4. Vietti (It./Kalex) -2,193, 5. Dixon (Brit./Kalex) -3,041, 6. Čantra (Thaj./Kalex) -4,175.

Průběžné pořadí (po 5 z 20 závodů): 1. Arbolino 99, 2. Acosta (Šp./Kalex) 74, 3. López 61, 4. Salač 60, 5. Canet (Šp./Kalex) 52, 6. Dixon 47.

ZLATÁ ŘÍDÍTKA

v anketě Zlatá řídítka byly letos uděleny dvě ceny. V kategorii okruhy ji získal účastník mistrovství světa silničních motocyklů Filip Salač, jenž navázal na vítězství z roku 2019. V kategorii offroad vyhrál Martin Michek, který ovládl i předešlé dva ročníky. Michek se stejně jako Macík soustředí zejména na Rallye Dakar, loni přitom byl v konečném hodnocení až na 36. místě. V hlasování porazil i mistra světa v sajdkárkrosu Ondřeje Čermáka.

"Jsem rád, že tentokrát mohu cenu osobně převzít. Minule jsem byl na závodech," řekl Salač, který o víkendu obsadil druhé místo v závodu MS v Le Mans ve třídě Moto2.

Hlavní hvězdou dnešního slavnostního vyhlášení v Letenském zámečku v Praze byl norský rallyeový jezdec John Haugland. Šestasedmdesátiletý bývalý člen továrního týmu Škoda převzal cenu pro světovou osobnost motoristického sportu, kterou v minulosti získali například Michael Schumacher, Mika Häkkinen, Giacomo Agostini nebo loni Emerson Fittipaldi.

"Mám spoustu vzpomínek na Československo, na Mladou Boleslav a Škodu, ale i na Brno a Masarykův okruh," uvedl Haugland. "Poprvé jsem tu pil alkohol. Chtěl jsem mléko, ale řekli mi, ze to neexistuje. Dostal jsem jejich penicilín, což byla slivovice," vyprávěl.