Kopeckému pokazil šestý triumf defekt v osmé erzetě. I díky drtivému finiši nakonec ale obsadil druhé místo. „To je prostě motosport, alespoň mají novináři o čem psát,“ pobavil Kopecký všechny fanoušky na cílové rampě.

Prestižní 54. ročník Rallye Šumava pokračoval v sobotu druhou a rozhodující etapou. Po prvním dni vedl neohroženě pětinásobný vítěz Šumavy Jan Kopecký se spolujezdcem Pavlem Dreslerem před druhým Václavem Pechem a třetím Filipem Marešem. Tyto tři posádky se nejlépe orientovaly v deštěm ovlivněných pátečních rychlostních zkouškách, ve kterých měli téměř všichni dilema nad správným obutím svých vozů.

V sobotu se ale vše změnilo. Kopecký v osmé erzetě musel měnit kolo od auta a ztratil více než minutu a půl. „V kole byla malinká díra, museli jsme trefit nějaký ostrý kámen,“ litoval Kopecký. „Venca Pech o něm určitě věděl, protože to tady dobře zná. Vždyť je z Plzně,“ zavtipkoval. Nejlepší český pilot současnosti se tak náhle propadl až na průběžné čtvrté místo. Zbývající rychlostní zkoušky ale pilot svého vozu Škoda Fabia R5 vyhrál a dokázal se vrátit na bednu. Na první místo plzeňského jezdce Václava Pecha, který zbytek závodu odjel velmi dobře, to však nakonec nestačilo. Byť jen o necelých třináct vteřin. „To je zkrátka motosport, tak to prostě někdy je. Alespoň mají novináři o čem psát,“ dodal dobře naladěný Kopecký.

Usměvavý přijel na klatovské náměstí k cílové rampě i vítězný Václav Pech, kterého přivítal obrovský potlesk všech příznivců. „Dostali jsme v osmé erzetě od Honzy šanci na výhru a využili toho. Ze začátku jsme byli trošku zmatení. Nevěděli jsme, jak máme jet. Jestli máme dostatečný náskok a trošku ubrat nebo naopak přidat. Nakonec jsme ale stejně jeli naplno,“ sdělil dvaačtyřicetiletý plzeňský rodák, jenž pátým vítězstvím na Šumavě vyrovnal právě Kopeckého. „Byl to ale těžký závod. Zejména v páteční etapě. Počasí nebylo ideální,“ uzavřel.

Bronzovou medaili pak bral další boleslavský jezded Filip Mareš s navigátorem Janem Hlouškem. „Jsme nadšení, že se nám podařilo dojet co cíle na třetím místě hned za takovými dvěma borci jakými jsou Venca s Honzou,“ vysekl poklonu svým zkušenějším kolegům Mareš.

MAREŠ BRONZOVÝ

Výborné výkony závodníků, nečekané problémy favoritů a přelévání na čele pořadí. Druhá zastávka republikového šampionátu v rally si pro fanoušky i závodníky přichystala napínavý průběh, zrádné počasí a samozřejmě krásné a těsné souboje. Se všemi nástrahami si Filip Mareš dokázal poradit a zaslouženě bere třetí příčku. „Upřímně, v bednu jsme doufali a snažili jsme se dělat vše pro to, abychom o ní od začátku bojovali. V pátek jsme si poprvé vyzkoušeli pneumatiky Michelin na vodě a těší nás, že jsme byli i v těchto podmínkách konkurenceschopní. Vzhledem k vývoji v závodě jsme doufali i v lepší umístění, ale třetí místo z takto těžké Šumavy určitě bereme,“ zhodnotil závodní víkend Filip.

„Na poslední tři zkoušky jsem zvolil kombinaci tvrdých a měkkých pneumatik. Vzhledem k předpovědi počasí jsme vybírali spíše na jistotu. Předpověď se nenaplnila, proto jsme nemohli jet úplně naplno. Ale beru to jako zkušenost,“ přiblížil Filip problémy s pneumatikami ze závěrečných rychlostních zkoušek. Právě tyto problémy dost možná stály posádku druhé místo, nicméně závodníci stáli nohama na zemi a nechtěli spekulovat. „S výsledkem jsme spokojeni, cesta k němu však nebyla vůbec jednoduchá. Letošní Šumavu díky proměnlivým podmínkám hodnotím jako jeden z nejnáročnějších závodů za poslední dobu. Naším cílem je postupovat dopředu krůček po krůčku a já myslím, že jsme tady zase krůček dopředu udělali. Cítíme, že na Krumlově můžeme být zase o něco rychlejší,“ poznamenal navigátor Jan Hloušek.

Pozitivně výkon mladých závodníků hodnotil i Roman Kresta: „Skvělý výsledek. Nemohu hodnotit jinak. Kluci se dokázali poprat s těžkými podmínkami a jeli celý závod ve vysokém tempu bez chyb. Na vodě ukázali svou rychlost a vyzrálost navzdory tomu, že s podobnými podmínkami nemají tolik zkušeností. Musím říci, že jsem spokojený s tím, jak se Filipovi podařilo zapracovat na změnách po Valašce. Na Šumavě jel lépe, byl sebevědomější a dařilo se mu se ještě více přiblížit čelu.“

GUERRA TŘETÍ

Mistrovství světa mělo na programu Argentinskou rally. V kategorii WRC2 proháněli Fabii R5 Mexičan Benito Guerra a Marco Bulacia Wilkinson.

Rallye oficiálně začala v pátek večerní diváckou superspeciálkou ve Villa Carlos Paz. I tady se jezdci ve WRC2 vešli do rozmezí jedné a půl sekundy. Pátek příliš nepřál ani pořadatelům, ani posádkám vozů ŠKODA FABIA R5. Počasí v Argentině bylo během rána stále nepříznivé a kvůli špatné situaci na příjezdových cestách byla zrušena třetí rychlostní zkouška Amboy – Yacato. Dlouho nemohl ani vzlétnout vrtulník, který fanouškům zprostředkovává informace z místa. Situace se ale postupně začala zlepšovat a odpolední druhý průjezd stejného úseku se již uskutečnil.

Marco Bulacia Wilkinson nejprve předstihl Guse Greensmithe ve Fordu Fiesta a vyšvihl se tak na druhé místo v kategorii WRC 2 Pro za Madse Ostberga. Kvůli dvojité výměně pneumatiky však během dopoledne nabral velkou ztrátu a na první místo ztratil přes pět minut. Ani Greensmith ale v těžkých podmínkách neměl štěstí, na konci dne ulomil kolo (podobně jako ráno Kajetanowicz na Volkswagenu Polo) a zařadil se znovu za Wilkinsona.

Také sobota v Argentině ukázala, proč je rallye tak nevyzpytatelným a drsným sportem. Hned první rychlostní zkouška dne, Tanti o délce 13,92 kilometru, znamenala konec pro Marca Bulacia Wilkinsona, jehož vůz poslala přes střechu nečekaná terénní vlna. Vypadalo to dramaticky, Škoda Fabia R5 nicméně svou posádku ochránila.

S ohledem na náročné podmínky se rozestupy mezi jednotlivými týmy ve třídě R5 začaly počítat ne na sekundy, ale na minuty. Zajímavý souboj o třetí místo však celý den sváděli dva jezdci s vozy Fabia. Den zahájil lépe Paulo Nobre, Benito Guerra však jeho téměř minutový náskok postupně stahoval a ve třetí sobotní zkoušce se dostal do vedení. Vypracoval si slušný odstup, po problémech v RZ13 (opět osudová Tanti) se však vrátil na čtvrté místo.

Poslední den už výsledným pořadím nijak zásadně nezamíchal. Hned v první rychlostní zkoušce Copina – El Condor se Benito Guerra ve voze Fabia R5 opět dostal na třetí pozici ve třídě RC2, před Paula Nobreho taktéž ve voze Škoda. A tuto příčku už uhájil až do konce. První byl po velmi stabilním výkonu Mads Ostberg, druhý Pedro Heller.