Po přestupu z cyklokrosu na silnici hájil Jiří Polnický čtyři sezony barvy nejlepšího českého týmy Whirlpool Author. Před novou sezonou však přišel přesun do plně profesionálního polského celku VERVA ActiveJet Pro Cycling Team.

Ten je druhým profesionálním celkem našich severních sousedů a i podle názvu je v něm patrná česká stopa. Polskému týmu se totiž podařilo získat silného partnera – je jím petrochemická společnost Orlen, která vlastní také českou síť čerpacích stanic. A logo Benziny mají závodníci i na pravém rukávu.

Jak vůbec došlo k vašemu přesunu do Polska?
Chtěl jsem se v kariéře posunout dál, takže jsem hledal nějaký tým ve druhé divizi, protože dostat se rovnou do World Tour je hodně složité. Už během sezony se vědělo, že v polském týmu budou muset být podle sponzorské smlouvy i dva Češi. Nakonec si vybrali mě a Karla Hníka.

Jak velký je rozdíl mezi nejlepším českým týmem a profesionální stájí v Polsku?
Hlavně v kvalitě závodů, kterých se účastníme. A pak to je samozřejmě jinde finančně. Organizačně v tom zase tak velký rozdíl není. Ale vše je ve velkém – z Whirlpoolem jsme jezdili na závody auty, protože to nebylo zase tak daleko. Tady se létá letadlem a větší je také doprovod. Je potřeba více kol, více aut a také autobus. A to samozřejmě všechno něco stojí.

Premiéra ve španělské Murcii se vám osobně ale nepovedla.
Po sto dvaceti kilometrech jsem měl pád a musel odstoupit. Byla to moje chyba. Ve sjezdu mi přestalo fungovat elektronické řazení. Vypadl mi tam jeden kabel a já se ho snažil zastrčit zpátky a nedával jsem pozor na cestu.

Pád přes svodidla jste přežil bez úhony?
Bohužel ne. Mám pochroumané vazy v koleni a naražený zadek. Ten už je v pohodě, ale koleno ještě bolí, takže teď jsem na marodce.

Co vám na to řekli vaši noví šéfové?
Závodníků mají hodně, pro ně to žádná tragédie není, ale samozřejmě vědí, že pro mě je to daleko horší. Ale už se to lepší, pomalu bych měl zase začít s tréninkem a koncem března už snad stihnu závod Kolem Katalánska.

Mluvil jste o kvalitních závodech, které vás čekají – takže jaký je program na sezonu?
Vrcholem by pro nás mělo být červencové klání Kolem Polska. Před tím bychom měli jet i Kolem Švýcarska. Tam ještě není podepsaná smlouva, ale myslím, že o tom můžeme mluvit už jako o hotové věci. Pak tam jsou na programu nějaké klasiky jako třeba Hamburk. A také bychom měli jet Czech Tour. Na to, že jsme nováček ve druhé divizi, tak nás čekají čtyři závody World Tour, což je skvělé.

Navíc jste také v širší české reprezentaci, proto se nemohu nezeptat na olympiádu. Je tam pro vás nějaká šance?
Zrovna včera jsem vyplňoval akreditační formulář. Ale šance je tak dvouprocentní.

Jaká jsou vlastně nominační kritéria?
Máme čtyři místa pro jezdce World Tour. A měl by jet vítěz české časovky, což ale stejně bude Honza Bárta. Takže by museli dva elitní Češi odpadnout, a pak by přišli na řadu jezdci z druhé divize. Ale jelikož je v Riu těžká kopcovitá trať, tak bych asi stejně nebyl první volbou. Ale už jenom to, že jsem v širším výběru reprezentace, beru jako úspěch.