VYBRAT REGION
Zavřít mapu

PTEJTE SE Adama Kouta, autora výstavy motocyklů v Muzeu Mladoboleslavska

Adam Kout bude odpovídat na otázky čtenářů Boleslavského deníku v pondělí 25. dubna od 10 hodin, řeč bude především o motorkách. Můžete se ho ptát nejen na to, jaké skvosty má doma, co bude k vidění na výstavě motocyklů v Muzeu Mladoboleslavska, či jaká úskalí ho čekají na chystané expedici z Čech do dalekého Singapuru.

PTEJTE SE Adama Kouta, autora výstavy motocyklů v Muzeu Mladoboleslavska

Adam Kout

VLOŽIT DOTAZ
DOTAZ: Těší se staré jawy ještě oblíbenosti v Čechách, nebo lidé mají radši silné moderní stroje? Retro a staré osvědčené věci se ale vrací ...
ODPOVĚĎ:Staré Jawy se těší velké oblibě nejen v Čechách. Nejsou výjimkou ve 120 zemích světa kam svého času Jawa exportovala své stroje. O tom, že se vrací staré věci svědčí nejlépe nový elektromotocykl, který vychází právě ze skůtru ČZ z šedesátých let minulého století. Každopádně i silné moderní stroje mají své kouzlo.
DOTAZ: Museli jste si do Singapuru vyřizovat nějaké povolení, nebo vás tam pustí jen tak? A jak snášíte tamní jídlo?
ODPOVĚĎ:Občané České republiky mohou vstoupit na území Singapuru bez vízové povinnosti. Exotické jídlo je další z mých vášní, předpokládám, že ho budeme snášet dobře. Půlka cesty je právě po Asii, která je svou kuchyní proslavená po celém světě.
DOTAZ: Zdravím, není ježdění na motorce na tak dlouhé cestě nepohodlné? Jak třeba jedete dlouho? Z různého terénu přece člověka musí bolet ruce i záda. Jak je to u vás?
ODPOVĚĎ:Jsou motorky, které jsou o něco méně pohodlné, než jiné. Fyzické pohodlí nás na naší expedici opravdu nečeká, o to větší však bude pohodlí duševní, které dozajista nějaký ten šrám na těle bohatě vyváží. Cesta je naplánována na 3-4 měsíce, ujedeme přibližně 14 400 km, pokud by pro nás bylo pohodlí prioritou pak bychom jeli nejspíš do Českého ráje.
DOTAZ: Jste dobrodruh, teď máte v plánu Singapur na motorce, je nějaká lokalita, kam se ještě chystáte na svém stroji?
ODPOVĚĎ:Letos v červenci máme naplánovanou zatěžkávací zkoušku napříč Pobaltím a Skandinávií. Pak nás samozřejmě čeká zmiňovaný Singapur, kam nás zavane vítr dál se teprve uvidí.
DOTAZ: Ahoj, na jak dlouho plánuješ tuhle cestu a kde jsi sehnal sponzory? díky
ODPOVĚĎ:Cesta nám zabere přibližně 3-4 měsíce, ale na takto dlouhé cestě se může přihodit spoustu nepředvídatelných věcí. Jak dlouho ve finále pojedeme je a bude ve hvězdách. Sponzory sháníme samozřejmě kde se dá. S potěšením musím konstatovat, že se často ozývají s nabídkou sponzoringu zcela nezávisle. Rád bych všem sponzorů, jak z řad firem, tak jednotlivců rád poděkoval.
DOTAZ: Dobrý den,

velmi mě zaujala myšlenka Vámi pořádané expedice. Mohu se zeptat kde mohu získat další informace o této zajímavé cestě? Budete podávat nějaké pravidelné reportáže přímo z cesty?

děkuji
ODPOVĚĎ:Veškeré informace naleznete na našich internetových stránkách www.cesko-singapur.cz. Další aktuální informace jsou rovněž dostupné na našem facebookovém profilu Moto Expedice Česko Singapur 2017. Právě na facebooku jsou již nyní k dispozici aktuální informace, můžete se tak stát členem expedice a prožívat dobrodružství spolu s námi. Pravidelné týdenní reportáže budou rovněž vysílány na radiu Z/BBC.
DOTAZ: Do Singapuru jedete sám, nebo s přáteli?
ODPOVĚĎ:Dobrodružnou cestu do Singapuru podstoupím já a další tři účastníci. Dohromady tvoříme vyváženou skupinu, hodit se budou veškeré dostupné vědomosti a zkušenosti. Přátelé budou určitě silnou podporou na strastiplné a často i nebezpečné cestě. Pro bližší představu můžete navštívit naše stránky www.cesko-singapur.cz, kde se dozvíte veškeré potřebné informace.
DOTAZ: Prý se chystáte na expedici až do Singapuru. Předpokládám, že jedete na motorce. Na co všechno se musíte připravit?
ODPOVĚĎ:V roce 2017 se skutečně chystáme na zmiňovanou expedici Česko - Singapur. Jedeme na motorkách značky ČZ 175/450 - 470 z šedesátých let. Připravit se budeme muset opravdu na tisíc a jednu věc. Zásadní je příprava na případné poruchy, dostatek a výběr náhradních dílů. Neméně podstatná je i příprava legislativní, tedy víza a veškeré nutné dokumenty potřebné na samotnou cestu. Neopomeneme rovněž ani přípravu fyzickou, tak abychom byli na cestu v plné síle.
DOTAZ: Kde jste byl nejdál na své motorce?
ODPOVĚĎ:Na motorkách mám najeto už tisíce kilometrů, bohužel první velkou cestou bude až letos plánovaná zatěžkávací zkouška, před samotnou expedicí do Singapuru, v Pobaltí a Skandinávii.
DOTAZ: Zajímalo by mě, jak motorky instalujete na výstavě. Máte na to nějaký klíč? A jak vyřešíte únik kapalin?
ODPOVĚĎ:Motorky budou seřazeny dle data výroby a dle značky. Pod jednotlivé exponáty dáme samozřejmě podložku, tak aby naše výstavní prostory zůstaly čisté.
DOTAZ: Je nějaká motorka, kterou si chcete, ale stále ji ještě nemáte? Jaká to je?
ODPOVĚĎ:Určitě bych neodmítl žádný motocykl. Jsem spíše fanda značky ČZ, radost by mi udělala jakákoli předválečná "zetka". Designově zajímavým a relativně dostupným motocyklem je pro mě také skůtr ČZ, lidově přezdívaný "prase". Pokud byste tedy věděl o nějakém "praseti" určitě mi dejte vědět.
DOTAZ: Jaká motorka bude na výstavě asi nejvzácnější a proč?
ODPOVĚĎ:Jednou z nejvzácnějších motorek bude dozajista prototyp Jawa Athena, zapůjčená ze sbírek Národního technického muzea. Zmiňovaný prototyp byl představen v roce 1991 na pražském autosalonu, bohužel k jeho sériové výrobě nikdy nedošlo, a tak případní zájemci čekají na podobný motocykl dodnes.
DOTAZ: Co na vaši zálibu říká přítelkyně? Náročné je i vaše povolání archeologa a ještě k tomu montování motorek ...
ODPOVĚĎ:Moje přítelkyně je naštěstí velmi tolerantní a je mi velkou podporou ve všech mých zálibách ať jsou jakékoli. Alespoň malou odměnou je pro ní, jak hluboce doufám, občasná projížďka ne jednom z historických motocyklů, ale raději se jí ještě jednou zeptám :). Povolání archeologa je pro mě zároveň největším koníčkem, práce mě díky tomu nesmírně těší.
DOTAZ: Jaké motorky půjčíte na výstavu do mladoboleslavského muzea právě vy a jaké další stroje uvidíme? Někde jsem zaslechl, že by to měly být motorky z válečné doby. Jsou všechny jen od sběratelů?
ODPOVĚĎ:Já osobně půjčuji na výstavu již zmiňovaného exportního kapotovaného mustanga, Čz 150c z roku 1952, a Jawu 20 z šedesátých let. Výstava je věnována Československé poválečné výrobě, konkrétně tedy značkám Jawa a ČZ. Velká část exponátů je opravdu z rukou boleslavských sběratelů, zbytek je zapůjčen z Národního technického muzea.
DOTAZ: Dobrý den, mám doma starou Jawu, jezdím na ní jen tak pro relax, žádné dlouhé vyjížďky. Když ji ale čas od času opravuji, potýkám se s nedostatkem dílů. Jaká je vaše zkušenost? Kde díly sháníte? Děkuji za radu
ODPOVĚĎ:Dílů je dostupná celá řada, ať již starých kvalitních, ze zásob mototechny, tak podstatně horších replik, vyráběných nejčastěji v Turecku a Indii. V Mladé Boleslavi je několik obchodů specializovaných právě tímto směrem. Případně hledejte odpověď na internetu.
DOTAZ: JAWY jsou už poměrně starými motorkami, některé z nich už slaví třeba sedmdesátiny. Je těžké v současné době v České republice pořídit stroj, který se ještě vyplatí opravovat? A co je v nich nejčastěji porouchané? A je vůbec pravděpodobné koupit historickou Jawu, která by bez zásahu nového majitele ještě jezdila?
ODPOVĚĎ:Nemohu s čistým svědomím říct, že se vyplatí opravovat všechny stroje. Vzhledem k nátuře Českého národa, totiž v jeho neuvěřitelné lidové tvořivosti, bylo spoustu motocyklů přestavěno na traktůrky, pily, pojezdy a další neméně zajímavé stroje. Rozhodně se dá však v současné době pořídit celou škálu motocyklů různých značek, různého stáří a různého stavu. Je už pak jen na zvážení majitele, či daný stroj opravit, zrekonstruovat a nebo zrestaurovat. Právě restaurování motocyklů, tak aby bylo zachováno co nejvíce originálních prvků, je potěšujícím stoupajícím trendem. Poruchovost je individuální věc každého jednotlivého kusu. Historických Jaw, které stále perfektně jezdí, tak jak byly vypuštěny do světa v době své výroby, je celá spousta. Pro lepší představu doporučuji nahlédnout do jakékoli dostupné inzerce.
DOTAZ: Zdravím Vás. Vím o Vás, že jste malým sběratelem motorek. Jakými stroji se můžete pochlubit? A kde a v jakém stavu jste k nim přišel?
ODPOVĚĎ:Já sám sebe rozhodně za sběratele motorek nepovažuji. V porovnání s kolegy, kteří schraňují celé výrobní řady a shání další chybějící články do svých velkolepých sbírek, jsem já spíše jejich uživatelem. Není proto divu, že v mém držení jsou motocykly různých značek, různého stáří a různého stavu opotřebení. Nerad bych se tímto dotknul opravdových sběratelů, kteří zasvětili svému koníčku veškerý volný čas a část svého života.Nicméně alespoň jeden opravdový unikát ve své malé "sbírce" mám. Jde o vývozní Jawu 50 Mustang v originálním stavu s kapotáží, tento motocykl byl určen ve dvou verzích pro vývoz do Velké Británie. V dobovém britském tisku se o něm píše jako o komunistickém teenagerském snu. Kolik takových snů bylo v Československu splněno je otázkou k diskuzi, minimálně však jeden ano.
DOTAZ: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kdy jste začal motorky sbírat. Co vás k tomu přimělo?
ODPOVĚĎ:Vzhledem k tomu, že jsem vyrůstal na vsi, tak jsem měl k motorkám vždycky velmi blízko. Už jako kluci jsme brázdili polní cesty na pionýrech a babetách. Pak už to jde všechno celkem rychle. Malé motorky zaměníte za větší a tak to pokračuje, až máte zaplněnou celou garáž.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT