V průměru více než jednu bouračku za měsíc (což však je jen řeč statistiky, když leden, únor, říjen a listopad se obešly bez nehod) tam policisté loni řešili na křižovatce hlavních tahů poblíž obce Bečváry, k níž Poďousy náleží. Kříží se tam silnice první třídy číslo 2 vedoucí z Prahy přes Říčany na Kutnou Horu a dále do Pardubic se silnicí číslo 125; ta spojuje Vlašim a Uhlířské Janovice s Kolínem.

Právě toto místo se dostalo do čela celorepublikové desítky nejrizikovějších míst na silnicích v celé republice: žebříčku, který dlouhodobě připravuje na základě analýzy údajů o nehodách a jejich následcích pojišťovna Allianz.

Zastoupení v desítce míst, kde se zle bourá, mají střední Čechy ještě jednou: na čtvrté příčce. Ta patří Mělnicku, konkrétně zatáčce jihozápadně od Nové Vsi na silnici první třídy číslo 16, která spojuje Slaný a Velvary s Mělníkem. Tam se sice loni staly „jen“ dvě vážné nehody, avšak následky jsou tragické: dva lidé zemřeli a 11 utrpělo lehká zranění.

Nejhorší, ale se zlepšením

O podobě aktuálně vytvořené „Automapy Allianz“, upozorňující na kritická místa, informoval ve středu mluvčí pojišťovny Václav Bálek. S tím, že dvě zastoupení v desítce míst, jež by snad opravdu bylo lepší objet, mají kromě středních Čech také kraje Liberecký a Jihočeský. „Po jedné příčce obsadily kraje Královéhradecký, Pardubický, Ústecký a Vysočina,“ uvedl Bálek.

Upozornil nicméně, že střední Čechy dopadly nejhůř. Zároveň plně reprezentují fakt, že desítka nově určených rizikových lokalit je rovnoměrně rozdělena mezi křižovatky a volné úseky silnic. Vlastně si ale Středočeský kraj v meziročním srovnání polepšil, upozornil Jaroslav Heinrich z projekční kanceláře HBH, jež se na vytvoření žebříčku podílela. „Oproti roku 2018, kdy byly nehodové lokality nejvíce soustředěny do Středočeského a Jihočeského kraje, jsou v roce 2019 lokality rozptýleny mnohem rovnoměrněji po celé České republice,“ konstatoval.

Rekordních třináct nehod

Křižovatka severně od Poďous je výjimečná především tím, že v tomto místě loni staly nejen dvě vážné nehody se třemi těžkými zraněními, ale došlo ještě k dalším 11 haváriím. Do čela žebříčku se tak dostala i přes to, že tam nikdo nezemřel. V rámci hodnocení se totiž propočítávají následky v celkovém souhrnu. Do hodnocení kritických míst tvůrci zařazují lokality na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích první třídy, kde se v posuzovaném roce staly nejméně dvě na sobě zcela nezávislé nehody s těžkými zdravotními následky nebo smrtí, mezi nimiž nebyla vzdálenost větší než 100 metrů.

Riziková silnice na Mělnicku

Při započtení výsledků za poslední tři roky jsou nejrizikovějšími místy ve středních Čechách silnice I/9 u obce Medonosy na Mělnicku, I/38 u Nepřevázky na Mladoboleslavsku, opět I/9 na Mělnicku, tentokrát u Tupadel, I/3 u Benešova – a pětici doplňuje opět Mladoboleslavsko se silnicí I/38 u Bělé pod Bezdězem.

Žebříček nových kritických míst z roku 2019
 1. silnice I/2 – Poďousy (Středočeský kraj): 13 nehod, z toho 2 vážné
 2. silnice I/9 – Jestřebí (Liberecký kraj): 10 nehod, z toho 2 vážné
 3. silnice I/14 – Dobruška (Královéhradecký kraj): 7 nehod, z toho 2 vážné
 4. silnice I/16 – Nová Ves u Nelahozevsi (Středočeský kraj): 2 nehody, z toho 2 vážné
 5. silnice I/37 – Nové Jesenčany (Pardubický kraj): 2 nehody, z toho 2 vážné
 6. silnice I/9 – Chlum u Dubé (Liberecký kraj): 3 nehody, z toho 2 vážné
 7. silnice I/30 – Chlumec u Chabařovic (Ústecký kraj): 5 nehod, z toho 2 vážné
 8. silnice I/22 – Horní Poříčí (Jihočeský kraj): 2 nehody, z toho 2 vážné
 9. silnice I/38 – Jihlava (Vysočina): 2 nehody, z toho 2 vážné
10. silnice I/24 – Lomnice nad Lužnicí (Jihočeský kraj): 2 nehody, z toho 2 vážné

Zdroj: Allianz