V posledních týdnech jsem byl s fotoaparátem u několika pozoruhodných nehod. Řidič skútru neprojel velmi mírnou pravotočivou zatáčku a v protisměru narazil do auta. Dvě auta se střetla na široké bezpečné rychlostní silnici, kde zatáčku nenajdete několik kilometrů. Další dva osobáky do sebe narazily dokonce na velkém a přehledném kruhovém objezdu.
Ačkoliv policisté u všech popsaných nehod příčiny teprve zjišťují, nejen v těchto případech se zdá být zásadní jedna okolnost. Na řidiče doléhají vysoké teploty a jedním z faktorů letních nehod je zcela evidentně únava. Ta se projevuje buď nedostatkem soustředění na jízdu, nebo dokonce přímo mikrospánkem.

Osobně mám s touto věcí zkušenost starou více než deset let. Jedné teplé noci počínajícího léta jsem řídil dodávku s dalšími sedmi pasažéry mířícími na dovolenou do Paříže. Pohoda a klid německých dálnic v kombinaci s příjemnou teplotou mě v jednu chvíli tak ukolébaly, že jsem otevřel oči za volantem zřejmě až po několika vteřinách v limbu.
Byl jsem sice u krajnice, ale situaci jsem zvládl a spící posádka se to nikdy nedozvěděla. Měl jsem kliku – víte odkud. Na chvíli jsem zastavil na odpočívadle, dal si povzbuzují drink, protáhl tělo a až pak pokračoval vesele do francouzské metropole.
Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.
Nabádat šoféry k tomu, aby sedali za volant odpočatí a soustředění, je nošení policejního dřeva do řidičského lesa. Jen chci připomenout, že právě tyto nehody jsou jedněmi z nejzbytečnějších a poměrně snadno se jim dá předcházet.