Nástup do školky. Strach a nejistota dětí i rodičů je normální:

Zdroj: Youtube

Zápisy do školky probíhají na začátku května. Připravenost dítěte na tento velký posun se rodičům mnohdy posuzuje těžko.

„Každé dítě je připraveno jindy. Není důležitý věk, ale zralost,“ podotýká dětská psycholožka Kamila Ryšánková na svém instagramu. Její profil s názvem Dětská psycholožka sleduje přes 77 tisíc lidí. Že je dítě připravené rodiče poznají třeba tak, že dítě má zájem o jiné děti a vydrží krátké odloučení.

Děti ve školce mají akademický náskok

Školka nabízí dětem obrovské množství benefitů. Studie Národního institutu pro dětské zdraví a lidský vývoj (National Institute of Child Health and Human Development) ve Spojených státech amerických naznačila, že děti ve školkách jsou oproti dětem v domácím prostředí napřed v kognitivní a jazykové stránce. Také mají náskok v akademických dovednostech, jako je znalost čísel a písmen.

Naopak čtyřleté děti umístěné ve školce měly podle studie více výchovných problémů, jako neposlušnost a agresivita.

Školka může dětem také výrazně pomoci v sociálním a emočním vývoji. „To zahrnuje schopnost se dělit, vystřídat se, zachovat se empaticky ke spolužákům, řídit a regulovat vlastní emoce,“ uvádí na webu Univerzity Rasmussen.

Benefity školky:

  • Schopnost řídit se pokyny a respektovat autoritu
  • Sociální a emoční vývoj
  • Bohaté příležitosti ke hře s vrstevníky
  • Rozvoj hrubé i jemné motoriky
  • Školka napomáhá k rovnosti ve vzdělávání

Zdroj: Univerzita Rasmussen

Jak poznat, že dítě není na školku zralé

Ve školce se mohou vzdělávat děti už od dvou let. Důležitější než věk je však v posuzování připravenosti k nástupu do školky vývojová zralost dítěte. „Pokud je dítě úzkostlivé a necítí se dobře při separaci, benefity předškolního vzdělávání nepřeváží akutní symptomy nepohody,“ podotýká pro lékařský web WebMD psycholog Leon Hoffman.

„Rodiče vědí, jestli dítě trpí separační úzkostí. V takovém případě se dítě dostane do úzkostného stavu a zůstane v něm po dobu odloučení,“ dodává pro WebMD psychoanalytička Gail Saltzová, docentka psychiatrie na New York-Presbyterian Hospital/Weill Cornell School of Medicine v New Yorku.

Také děti, které mají problém s větší stimulací, mohou mít se školkou problém. „Pokud máte dítě, které má problém se zvládáním velkého kolektivu a různorodé stimulace, jako je hodně hudby, smíchu, přecházení od jedné činnosti k druhé, může být lepší zvolit kratší časové úsek, místo celodenní docházky,“ navrhuje Saltzová.

S adaptací dětem pomozte:

Dítě je připravené, když už si nevystačí s rodiči 

Zda je dítě zralé pro nástup do školky posoudí nejlépe rodič. Ten své dítě zná. Ví, jak se chová a jak prožívá stresové situace. „Není to jen o fyzickém věku dítěte, ale také psychické připravenosti. O tom, zda už je naše dítko nachystané na styk s dosud neznámými vrstevníky a cizími tetami,“ píší na webu Mateřské školy Nového Města na Moravě.

Dozrávání dítěte připodobňují k dozrávání jablka. „Jak poznáme, že je jablko zralé? Když samo spadne! Kdybychom je museli kroutit, abychom jej utrhli, museli bychom se dopustit násilí. Stejné je to s dětmi,“ píše na webu školky psycholog Jaroslav Sturma.

Smích a radost spojuje! Pochlubte se úsměvem a hrajte o lákavé ceny v soutěži Úsměv Deníku.
Speciální výzva pro všechny děti: Zapojte se do naší fotosoutěže Úsměv Deníku

Zda je dítě zralé pozná rodič třeba tak, že vyhledává společnost dalších dětí. Má zájem si s nimi hrát, povídat si. Už si nevystačí jen s rodiči.

Dalším dobrým znamením je schopnost vydržet bez přítomnosti rodiče na kratší časový úsek. Třeba na kroužku nebo na hlídání v dětském koutku.

V neposlední řadě by děti měly být schopny respektovat přecházení mezi různými aktivitami.


Nahrává se anketa ...

Soukromá, lesní, státní, montessori

Při výběru školky mají dnes rodiče na výběr z mnoha typů zařízení. Kromě státních školek mohou děti přihlásit do školky lesní, soukromé, zaměřené na montessori vzdělávání. A v neposlední řadě se i předškolní dítě může vzdělávat doma. V takovém případě si rodič může najít skupinku domácího vzdělávání ve svém regionu, kde se děti i rodiče mohou setkávat.

U lesních, montessori a soukromých školek rodiče ovšem zaplatí vyšší školkovné.

Tipy na adaptaci od psycholožky:

  • Vytvořte si ranní loučící rituál
  • Vytvořte si ranní hru po cestě do školky
  • Pořiďte dětem kalendář, kde uvidí, kdy jdou do školky a kdy ne
  • Když něco slíbíte, snažte se to dodržet. Například vyzvednutí po obědě.
  • Dejte dětem do školky oblečení, se kterým si snadno poradí
  • Můžete si nakreslit s dítětem oba na ruku srdíčko, a když mu bude smutno, tak ho může stisknout.
  • Zajímejte se, jak se dítě cítí. Mluvte s ním

Zdroj: Instagram Dětská Psycholožka

Smíšené třídy podporují důležité vlastnosti

Jedním z kritérií při výběru školky může být také přítomnost heterogenních či homogenních tříd. V heterogenních třídách jsou děti věkově smíšeny. Může se zde potkat dvouleté batole a pětiletý předškolák. V homogenních třídách jsou děti naopak rozřazeny do tříd podle věkových kategorií.

„Děti dnes nemají mnoho příležitostí potkat se s přirozeně heterogenní skupinou - vytratily se společné hry dětí v přirozených dětských skupinách,“ popisuje Jitka Luňáková ve své diplomové práci věnující se významu heterogenních tříd.

Covid znamenal velký zásah do dětské psychiky. Prudce přibylo psychických problémů. Dětem může v péči o duševní zdraví pomoci Mental Health Day, v překladu Den pro duševní zdraví.
Mami, dneska nechci do školy. Když děti potřebují den pro duševní zdraví

Výhodou heterogenních tříd je prostor, který dítě na každé vývojové úrovni dostane. „I čtyřleté dítě má příležitost se zapojit do sdružené nebo kooperativní hry, pokud je na to dostatečně vyzrálé, a naopak i pětileté dítě s menší sociální zkušeností má příležitost si hrát samo a pozorovat současně hru ostatních,“ vysvětluje učitelka v mateřské školce Luňáková ve své diplomové práci.

Heterogenní třídy tak podporují sociální schopnosti, starší děti rozvíjí empatii péčí o mladší, mladší mají příležitost rozvíjet se napodobováním starších spolužáků.

Co dítě do školky potřebuje

Konkrétní seznam potřebných věcí má většina školek umístěný na webových stránkách. Potřeby jednotlivých školek se mohou lišit. Všeobecně však dítě bude potřebovat vhodné přezůvky dovnitř i ven. Ideální jsou takové, které si zvládne samo nazout a zapnout.

Dysfatici mohou mít dlouho problém se s rodiči a nejbližším okolím domluvit a komunikovat své potřeby.
Vývojová dysfázie dítěte dokáže ovlivnit celou rodinu. Jak ji odhalit včas?

Dále bude dítě potřebovat do skříňky náhradní oblečení pro případ nehody. Pro děti, které ve školce budou spát, je potřeba pyžamo, kartáček na zuby a zubní pasta. Dále oblečení na ven, přizpůsobené ročnímu období. Vše by mělo být označené jménem dítěte. Některé školky dětem umožňují přinést si oblíbeného plyšáka nebo malou hračku, jinde jsou však vlastní hračky zakázány.

Před nástupem natrénujte obouvání

Z praktických dovedností by děti před nástupem měly zvládnout základní sebeobsluhu. Pobyt ve školce jim ulehčí, když si zvládnou samy nazout boty a bačkůrky. Ideální je proto volit přezůvky s jednoduchým zapínám.

Dítě by také mělo umět si vyčistit zuby, umýt ruce a spolupracovat při oblékání. Tyto dovednosti by děti měly trénovat už doma.

Jak dítěti usnadnit adaptaci

Adaptace může být dlouhým procesem. Zvlášť u citlivějších dětí. Zajímejte se, co školka v období adaptace rodičům a dětem umožňuje.

Dětská psycholožka Kamila Ryšánková na svém instagramu radí mluvit s děmi pravdivě. Školkou nestrašit, ale ani ji nepřikrášlovat. Neslibovat dětem, že se jim tam bude líbit, že budou všichni hodní. „Zkuste omezit vyptávání se na školku ze strany rodiny, a to i v prvních dnech,“ radí také.