Interiér Vzdělávacího centra Na Karmeli na několik týdnů ozdobila díla Rudolfa Burdy. Jejich autor v rozhovoru mluvil nejen o tom, co mohou lidé na výstavě ještě tento týden vidět, ale prozradil i své plány do budoucna.

O výstavu byl mezi lidmi velký zájem, svědčí o tom i hojná účast na vernisáži. Co všechno na Karmeli vystavujete?

Lidé tady mohou vidět výběr z mých moderních skleněných objektů, které vytvářím ve sklárně. Všechno jsou to autorské unikáty, tedy jediný kus na světě. Zpracovány jsou technologií ručního foukání skla. To se pak samozřejmě ještě řeže, brousí a používám i speciální technologii vystříbřování interiéru skla. Tím vlastně vzniká zrcadlový tvar, který odráží svoje okolí a působí to pak velice zajímavě. Kromě skla a vystříbřování používám také nerez.

Vaše díla jsou poměrně výrazná, navzdory jednoduchosti povrchů. Přiblížíte je více?

Když jsem zmínil nerez, tak jde například o díla Silver Fractal Lines. Zastoupeny jsou zde také objekty, které jsou pro mou tvorbu opravdu typické, a ty se jmenují Abyssus. To slovo pochází z latiny a symbolizuje nekonečný vesmírný prostor neboli hlubinu. Název je odvozen od toho, že objekt má vejcovitý tvar, seříznutý do špičky, a při pohledu dovnitř vzniká zajímavý optický efekt pohled do nekonečna.

To jste mi nahrál na další otázku, kde vlastně hledáte inspiraci?

Dvě základní věci, z nichž čerpám, jsou zdánlivě velmi prosté. Největší inspirací je mi vesmír a příroda. Dělám proto jednoduché minimalistické tvary s čistým povrchem, nemám moc v oblibě přílišnou zdobnost.

Výstava na Karmeli je zajímavá i něčím jiným, kromě deseti vašich objektů na první pohled zaujmou i stojany u nich, ty mají také nějaký význam?

Přesně tak, mají, připravil jsem tyto speciální stojany konkrétně pro tuhle výstavu. Jsou vyrobeny ze silného plechu, velmi hrubého, a tím vzniká kontrast jemného skla a hrubého stojanu.

Můžeme se zmínit i o tom, kde všude už jste vystavoval? Protože vaše díl a už se podívala i do světa…

Na Karmeli jsou k vidění i některá díla, která jsem vystavoval na výstavách například v Dubaji nebo v Holandsku, na obou místech jsem měl výstavu už dvakrát.

Na čem pracujete v tuto chvíli?

Momentálně jsem dodělal dva velké světelné objekty do jedné pražské vily. V tuhle chvíli se chystám na to, že budu připravovat výstavu v New Yorku. Navrhuju také další objekt pro soukromou vilu, tentokrát ovšem do exteriéru.

Vím, že pocházíte z Mladé Boleslavi, pořád tady žijete?

Ano, mám Boleslav moc rád. Bydlím v Neuberku, kde mám ateliér, v němž svá díla navrhuju. Tvořím je pak ve sklárně v Novém Boru. To dílo je vždycky souběh několika řemesel, od výtvarníka přes technické rozkreslení, foukání, řezání, broušení…

Jen pro zajímavost, jak dlouho jeden objekt vzniká?

To je hodně různé, nelze to říct přesně, ale tak zhruba měsíc? Jde o to, že u skla je obrovská úmrtnost, je to zvláštní materiál s obrovským pnutím. Vlastně při každém kroku může dojít k totální destrukci, ta věc se musí vyhodit a jste zase na začátku. Když do toho říznete, zjistíte, že je uvnitř bublina, nebo špína, a musíte to taky vyhodit. Sklo je nevyzpytatelné. Když se zeptáte skláře, proč to prasklo, řekne vám: protože je to sklo!