RECENZE: Teď mě zabij v boleslavském divadle

Mladá Boleslav - Rodina, v níž se po smrti manželky stará o tělesně postiženého syna na prahu k dospělosti pouze otec, naštěstí za pomoci své obětavé sestry. Těžce zkoušenému příbuzenskému trojúhelníku pomáhá občas pocenou krev vlévat zpátky do žil otcova milenka, kterou má na zapřenou, a také synův poněkud asociální kamarád, jemuž rodičovskou lásku nahrazovaly ústavy.

25.2.2018

Od pátku 21. února má Městské divadlo Mladá Boleslav ve svém repertoáru novinku – hru kanadského autora Roberta Frasera Teď mě zabij.Foto: Anna Hladká Vašicová

To je výchozí situace hry brzy šedesátiletého Kanaďana Brada Frasera, která chce být – navzdory své příbuznosti s dosti cynickou cool dramatikou - vším, jen ne postmoderní, temně bezvýchodnou truchlohrou. O tom, jak dobře tenhle bravurně napsaný text funguje na jevišti, se boleslavští divadelníci přesvědčili v Ostravě, odkud ho už tři čtvrtě roku po české premiéře převezli Pendolinem blíž Praze. V boleslavském divadle se hraje od 23. února.

Režiséru Petru Mikeskovi bývá vytýkáno, a obvykle po právu, že se bojí velkých emocí. Právě při přípravě Teď mě zabij se ale tento jindy handicap stal velkou výhodou: Nedovolil, aby herci skvělý, citlivě vystavěný scénář pouťově prodali v obalu srdceryvného kýče. Vynikly tak největší hodnoty, jež v sobě text nese: Tou první je černý humor, o němž se tu přímo mluví jako o životodárném tmelu, který drží tuhle osudem pořádně zkoušenou rodinku pohromadě.

Tou druhou je ona harmonická rovnováha, jež z rodinného společenství, přes veškeré emotivní výkyvy způsobené ataky nemocí u dvou jejích ústředních členů, přímo čiší, byť dlouho jen podprahově. Jestliže jinde by emoce přinesly Mikeskovým formálně obvykle dokonalým, ale obsahově poněkud studeným inscenacím jisté zlidštění, tady jejich tlumení nechalo naopak o to silněji vyznít oné haldě člověčiny, která je divácky tím výživnější, čím důsledněji doutná pod povrchem.

Kolektivní herecká inteligence a dobré režijní vedení boleslavské inscenace zakazující srdceryvnost nedovolí text primitivně znásilňovat. Obrovský obdiv si zaslouží jistě Milan Ligač, jenž uchopil absolutně věrohodně postavu viditelně postiženého Joeya a zúročil tak nesmírně poctivou, až odbornou přípravu na svou dosud nejsložitější roli, vystavěnou z nepochybně těžkého mentálního přerodu i čistě fyzického drilu. Ale hlavní břímě celé té mistrné hry nese přeci jen především otec Jake Sturdy. Právě této postavě pomohlo Mikeskovo emoční opatrnictví znásobit její tichou sílu nejvíc. Roman Teprt se v roli otce zcela zbavuje hereckých manýr a jeho výkon je o to působivější, oč je vnějškově nenápadnější a civilnější. Už párkrát se Teprtovi povedlo za takřka dvě desetiletí v Boleslavi vyseknout opravdu pěkný part, ale tady je divák svědkem vyloženého zázraku: U léty přeci jen už trochu okoukaného herce objevuje nové charisma, jež tak silně vyzařuje právě proto, že není překryté řemeslným herectvím: Z herecky nesmírně plachého výraziva tu sálá přirozenost, pokora a sebejisté odevzdání se dobře napsané postavě a jejímu těžkému údělu, a to bez jakýchkoli sebestředných apelativ a hereckých rafinovaností.

I u zbylých tří typově přesně vybraných herců komorního obsazení divák ocení, že slouží celku bez zbytečných exhibic, a tím podtrhují kvality chytře nedoslovného, a přesto jasně srozumitelného a sevřeného scénáře. Nad jedinou herecky opravdu nevěrohodnou scénou marihuanového sblížení Twyly (Malvína Pachlová) a Rowdyho (hostující Jan Hofman) lze i při největší přísnosti lehce přimhouřit oko.

V inscenaci Teď mě zabij zabodovali tvůrci kolem současného uměleckého vedoucího divadla přesně tím, čím se tak trochu vyhraňovali vůči svým předchůdcům skřípkovsko – kettnerovské generace: velkým, emotivně laděným příběhem, který - a to je jejich bonus navíc - našli nikoli u lety prověřených, leč přeci jen už poněkud zažloutlých klasiků, nýbrž v současné, progresivní dramatice, přinášející k tomu nejen neokoukané, ale i závažné téma.

Teď mě zabij

Příběh jedné rodiny, která žila šťastně až do osudového okamžiku. Ten zamíchá kartami a navždy změní životy. Nehody se totiž stávají a musíme jim čelit, ať chceme nebo ne. To důležité je ale nikdy neztratit naději. Příběh, kde stačí moc málo, aby to byl příběh kohokoliv z nás.

Autor: Brad Fraser
Překlad: Pavel Dominik
Režie: Petr Mikeska
Dramaturgie: Lenka Smrčková
Scéna: Michal Syrový
Kostýmy: Agnieszka Pátá-Oldek
Hrají: Roman Teprt, Milan Ligač, Malvína Pachlová, Lucie Matoušková, Jan Hofman
Premiéra na Velké scéně Městského divadla Mladá Boleslav 21. února 2018

Jiří Senohrábek

25.2.2018 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 13 500 Kč Montážní dělníci mechanických zařízení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo pracoviště:, - TRW-Carr s.r.o., Hlavenec 161, Předměřice nad Jizerou, , Prvotní kontakt:, - osobně na adrese Pod Krejcárkem 975/2, Praha 3, Pá od 13:00 do 15:00, - e-mail: kismm@email.cz, - tel.: 602 667 161 od 09:00 do 15:00, , Upřesňující údaje:, - požadujeme výpis ze zdravotní dokumentace, - fyzicky nenáročná práce v třísměnném provozu, - po nástupu do práce se prochází školením, které je již hrazeno jako běžné odpracované směny, - specifikace práce: linková výroba, , Zaměstnanecké výhody:, - kariérní růst. Pracoviště: Tisana se - hlavenec, 294 74 Předměřice nad Jizerou. Informace: Mykhaylo Kish, +420 602 667 161. Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Specialista financí 35 000 Kč Specialisté v oblasti financí Specialista financí a controllingu. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: O čem to bude? , - Příprava, vystavování a zpracování prvotních dokladů společnosti, - Komunikace s externí účetní a auditorskou společností, - Příprava, zpracování a kontrola účetních a finančních výstupů společnosti, - Tvorba podkladů pro účetní závěrku a audit, výroční zpráva, zpracování DPH a statistické reporty, - Pravidelný reporting pro finanční instituce, jednatele a mateřskou společnost se sídlem v zahraničí, - Controlling v rámci projektů společnosti, - Finanční monitoring a management projektů napříč odděleními společnosti, - Tvorba rozpočtů a forecastů, - Správa pokladen, bankovních účtů a platebních karet, - Podpora při zavedení ERP systému ve společnosti a následná zodpovědnost za nastavování finančních pravidel pro finanční toky, - Pravidelná komunikace s mateřskou společností v AJ, - Příprava prezentací a dokumentů pro jednatele společnosti, , Co by měl náš nový kolega mít?, - SŠ či VŠ vzdělání v oboru finance, ekonomie, účetnictví, - Zkušenost v oblasti účetnictví, controllingu anebo financí, praxe min. 3 roky, - Zkušenosti se zpracováním účetních dokladů, - Samostatnost, pečlivost a preciznost, - Komunikativnost a proaktivita, - Pokročilá znalost práce s MS Excel - konsolidace větších objemů dat, - Velmi dobrá znalost MS Office, Outlook, - Znalost anglického jazyka na komunikativní úrovni. Pracoviště: Hönigsberg & düvel datentechnik czech s.r.o. - sídlo, Českobratrské náměstí, č.p. 1321, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Hana Bláhová, +420 739 392 710. Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 12 600 Kč Pomocní dělníci ve výrobě Pomocní dělníci ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12600 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce:, Na Výsluní č.p. 1182, 294 01 Bakov nad Jizerou, , Prvotní kontakt: e-mail: speranta@seznam.cz nebo osobně. Pracoviště: Speranta, s.r.o.- pracoviště bakov nad jizerou, Na Výsluní, č.p. 1182, 294 01 Bakov nad Jizerou. Informace: Vasil Vlad, . Kultura a sport - Kultura a sport Maséři (kromě odborných masérů ve 13 000 Kč Maséři (kromě odborných masérů ve zdravotnictví) Maséři. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce:, Jaselská č.p. 148/7, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav 1, Prvotní kontakt: emailem: jana-kocova@seznam.cz, Požadavky: certifikát na thajskou masáž.. Pracoviště: Jana kočová - pracoviště mladá boleslav, Jaselská, č.p. 148, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Jana Kočová, .

Elektromobily mají v Mladé Boleslavi první veřejnou dobíjecí stanici

Ilustrační foto

Obyvatel Boleslavska výrazně přibylo

Vítr na Mladoboleslavsku tolik neřádil

Mladoboleslavsko - Bouře Fabienne, která se v neděli večer prohnala Českem, ponechala Mladoboleslavsko relativně bez úhony. Zatímco jinde se museli potýkat s masivními výpadky elektřiny i komplikacemi na silnicích a železnicích, Mladoboleslavsko odneslo vpád vichru povětšinou jen několika popadanými stromy a větvemi.

Vichřice nekácela jen stromy. Popadaly i stožáry

Střední Čechy - Hasiči volaní k odstraňování jednoho spadlého stromu za druhým se od nedělního večera nezastavili - a pro poruchové čety železničářů i energetiků to platí jakbysmet. V těch nejpesimističtějších scénářích se naplnily předpovědi meteorologů varujících před přechodem studené fronty s vichřicí.

Sražený muž v Kosmonosech zemřel, řidič se přiznal s odstupem tří hodin

Kosmonosy - Tragická nehoda si vyžádala v neděli večer v Kosmonosech jeden lidský život. Krátce před dvacátou hodinou večerní tam byl za dosud blíže neupřesněných okolností sražen autem jednašedesátiletý muž, který přitom bohužel utrpěl zranění neslučitelná se životem. Jeho bezvládné tělo záhy objevil náhodný kolemjdoucí, který okamžitě uvědomil záchranku a policii.

Fabienne lámala stromy, zastavila vlaky a nadělala spoustu práce energetikům

Střední Čechy - Studená fronta Fabienne, jež s sebou přinesla silný vítr, zasáhla Českou republiku v neděli večer. Meteorologové před silným větrem varovali. Výstraha s vysokým stupněm nebezpečí, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav, platila od nedělního večera do pondělních šesti ráno pro celou Českou republiku.

https info