V závěru minulého týdne se uskutečnil první ročník sochařského symposia „Ze šrotu umění?". V jeho rámci umělci vytvářeli sochy z kovového odpadu.

Jako předseda poroty, která výsledná díla hodnotila, se akce zúčastnil také Milan Knížák, výtvarník, hudebník a dlouholetý ředitel Národní galerie v Praze.

Místní měli možnost setkat se s touto provokativní, stimulující a kontroverzní osobností a seznámit se s jejími názory na celou řadu témat během páteční besedy ve Vzdělávacím centru Na Karmeli.

Boleslavský deník přináší odpovědi na několik nejsledovanějších kauz současnosti, o kterých výtvarník hovořil.

Myslíte si, že je správné, že se přestěhovala Slovanská epopej?
Epopej byla odkázána Praze. Pokud Praha neudělá vše pro to, aby splnila podmínky závěti, bude tato napadnuta a Epopej se vrátí Muchově rodině. Pokud ji chceme zachovat v České republice, musí být v Praze. Mně je srdečně jedno, jestli bude v Praze, Moravském Krumlově nebo někde jinde. Já nejsem příznivcem Epopeje, nepovažuji ji za nějaké super dílo, ale přesto je to součást naší historie.

Jaký je váš názor na kauzu kolem stavby Národní knihovny?
Já jsem byl samozřejmě proti tomu, aby byl projekt, který vyhrál, realizován, a to proto, že vyhrát neměl. Porušil pravidla. Já jsem zásadně proti, aby když už se nějaká pravidla vypíšou, aby byla měněna v průběhu soutěže. Chobotnice měla být vyřazena, protože nerespektovala zadání. Navíc si myslím, že ta stavba byla zpupná. Člověk si jen těžko představí velikost toho monstra, které svým tělem překryje sparťanský stadion. Dále tam byly potíže s hašením nebo krytinou. Podle mě byl ten barák nedodělaný, nedomyšlený a rozhodně se nehodil do vnitřní Prahy.

Co říkáte na přejmenování ruzyňského letiště na Letiště Václava Havla?
V Americe také mají letiště JFK a nikomu to nevadí. Za padesát let stejně nikdo nebude vědět, kdo to Havel byl. Přijde mi to takové unáhlené. Já jsem Václava Havla znal od roku 1965 a podle mě to byl špatný prezident.

Hodně se mluví o rekonstrukci vily Tugendhat. Nemyslíte, že je škoda, že se tam nedělají žádné kulturní akce?
Umění není věc trvalá a umělecké dílo je smrtelné. Jde o to, že pokud chceme, aby určité věci existovaly dál, musíme je ukazovat jen sporadicky. Zásadní otázkou je, co od uměleckého díla očekáváme. Obávám se, že pokud by se vila trvale zpřístupnila, časem by došlo k jejímu zdevastování. My jako společnost se musíme rozhodnout, zda chceme takovéto objekty ctít či užívat.

Jaký je váš názor na výtvarníka Davida Černého?
Je to průměrně nadaný umělec, který mluví sprostě.

A na prezidenta Klause?
O umění se spolu moc nebavíme, ale podle mě je to člověk, který si stojí za svými názory, nepodělá se před Evropskou unií.