Benátečtí příznivci si jistě velmi dobře pamatují na sympatického útočníka Jana Basu, který u Jizery působil celkem čtyři sezony do roku 2003.

Vynikajícího střelce a oblíbeného parťáka do kabiny ovšem potkal krutý osud. Přesně před pěti lety totiž tragicky zahynul na rychlostní silnici R10 poblíž Mladé Boleslavi. Nikdo ze čtveřice hokejistů, kteří v tento lednový den jeli na trénink, netušil, že za pár okamžiků přijdou o skvělého kamaráda.

Krutá zima v roce 2006 zapříčinila, že druholigový hokejový tým HC Vrchlabí přesunul své tréninky do liberecké Tipsport Areny. Čtveřice hráčů, bydlících v Mladé Boleslavi, tudíž 9. ledna nesměřovala po silnici směrem na Sobotku a Jičín, nýbrž najela na dálnici, jež vede až do Liberce. Asi právě v tento moment udělal čtyřiačtyřicetiletý řidič nákladního vozu Iveco nejhorší počin ve svém životě. Nic netušící hokejisté se vydali vstříc obrovskému karambolu, jeden z nich pak i vstříc své smrti.

V mladoboleslavském podniku Škoda Auto začala před několika desítkami minut odpolední směna. Iveco s náhradními díly mělo již velké zpoždění, možná právě proto, že venku bylo doslova psí počasí. Provoz závodu se musel dokonce přerušit, což podnik stálo nemalé finanční prostředky. Tlak na řidiče nákladního vozu pro urychlení dodání náhradních dílů byl ohromný.

Patrně také rozrušení zapříčinilo, že zkušený šofér přejel sjezd na průmyslovou zónu v Mladé Boleslavi a pokračoval po dálnici směrem na Turnov. Několik dalších telefonátů z podniku způsobilo, že se řidič rozhodl pro velice riskantní krok. Na rozšířeném místě rychlostní silnice u Bakova nad Jizerou otočil do protisměru svůj vůz a namířil si to předjížděcím pruhem zpět k Mladé Boleslavi! Troubící auta se mu musela vyhýbat.

Právě v okamžiku, kdy řidič Jan Basa předjížděl jiný vůz, spatřili spolujezdci v místě, kde je z bývalého letounu zřízen motorest, proti sobě jedoucí kamion. Útočník Jiří Kristek, sedící za sedadlem spolujezdce, bude mít tuto situaci před svýma očima po celý svůj život.

„Celé si to pamatuje. Říkal, že kamion viděl, ale vypadalo to, že je ve svém pruhu, tedy na druhé straně rychlostní silnice. Pak byl těsně před nimi. Honza Basa, který seděl za volantem, se pokusil strhnout řízení, ale už bylo pozdě,“ řekl den po nehodě novinářům bývalý manažer a současně i kapitán HC Vrchlabí Jakub Šesták.

Jan Basa byl na místě mrtvý. Marián Meňhart, sedící vedle, měl proraženou lebku, s tímto velmi těžkým zraněním byl převezen do mladoboleslavské nemocnice. K hokeji na profesionální či poloprofesionální úrovni se již nikdy nevrátil.

S těžkým zraněním byl rovněž do Klaudiánovy nemocnice převezen Jan Vondrlík, který seděl na sedadle za řidičem. Po roční pauze nastoupil v dresu druholigového Nymburka.

O velkém štěstí v neštěstí může mluvit Jiří Kristek, sedící za Meňhartem. Ze zdemolovaného auta si odnesl těžký šok, druhý den byl propuštěn z nemocnice domů a dokonce se zúčastnil vzpomínkového zápasu na Jana Basu o měsíc později. Další sezonu pomohl vybojovat v Benátkách nad Jizerou postup do první ligy.

Bývalý hráč Kladna, Jindřichova Hradce, Mladé Boleslavi, Benátek nad Jizerou, Nové Paky a Vrchlabí Jan Basa zemřel ve věku 33 let. Jeho dres s číslem 23 stále visí pod střechou D+D Elektromont Areny ve Vrchlabí.

TOMÁŠ NEJEDLO, ONDŘEJ NEJEDLO