Laminátovou loď Carollina máme pronajatou na čtyři hodiny. Zapůjčit je v přístavištích na kanálu možné i hausbóty více velikostí, kanoe, kajaky,rafty, motorové čluny, anebo se zúčastnit pravidelných výletních plaveb.

S fotografem Deníku Jiřím Kopáčem nasedáme do lodi s Ondřejem Vašíčkem, který mám začíná vysvětlovat, jak s ní nakládat.

„Startujete na neutral, šipka na motoru musí ukazovat na restart,trhnete, nastartuje se vám. V lavici, na které sedíme, je benzín a hadr s nálevkou. Je tu taky houbička, kterou se vyhazuje voda ven. Přistává se tak, že uděláte na vodě oblouk a ke břehu připlouváte kolmo. Ještě vám dodám dvě pádla,“ popisuje Ondřej Vašíček.

Držitelkou ocenění Žena regionu 2020 se stala Veronika Habrová.
VIDEO: Držitelkou ocenění Žena regionu za Zlínský kraj se stala Veronika Habrová

Na dohled máme plavební komoru Spytihněv, která vyrovnává hladiny kanálu a umožňuje lodím kanál projet.

„V každé bráně se minimálně jeden vždycky celou dobu musí držet lana, aby se loď nepohybovala tam a zpět a nenarážela do stěn, jak se plní nebo vyprazdňuje,“ upozorňuje Ondřej Vašíček. Po zkušební vyjížďce u mola vystupuje a my můžeme vyrazit.

Zdroj: Youtube

ZMĚNA VÝŠKY HLADINY AŽ O 5,3 METRŮ

Volíme směr k plavební komoře. Jakmile se na semaforu ukázala zelená, vjíždíme do komory a chytáme se lan na bocích. Za námi se zavřou vrata a začíná přečerpávání, které nás vyzvedne o 0,74 metru. Za komorou ústí kanál do řeky Moravy. Před námi se rozkládá široká vodní plocha a otevírá se moravská krajina.

Jeden břeh je lemován nízkými kapradinami, druhý zase alejí stromů. S protijedoucími vodáky se zdravíme hlasitým ahoj. Tu a tam sedí na břehu rybář. Kdybychom naším směrem, proti proudu, pokračovali, mohli bychom dorazit až do Kroměříže. My ale chceme plout po proudu, otáčíme náš člun a vyplouváme směrem na Staré město. Čekají nás ještě další dvě komory – Babice a Huštěnovice.

Za celou cestu se naše výška změní dohromady o 5,3 metru. Každý průjezd plavební komorou je lákadlem pro kolemjdoucí. Diváci se vždycky najdou i díky tomu, že současně s kanálem vede po souši cyklostezka. Samotné břehy jsou porostlé nízkými travinami, květinami a kapradinami.

BENZÍN DOVNITŘ, VODU RYCHLE VEN

U plavební komory Babice, asi po hodině plavby, doplňujeme benzín. Připlouváme k molu. Mola jsou po celé délce kanálu, ať už u plavebních komor, či restaurací na březích.

„Motor s benzínem vydrží hodinu a půl, ale je lepší, když se doplňuje už po hodině,“ vzpomínám na radu Ondřeje Vašíčka.

Zároveň si všímáme, že naše loď nabrala hodně vody. Pomocí houbičky se jí rychle zbavujeme a vyrážíme vstříc komoře. Plavební komory nefungují v rámci žádných intervalů.

Vodák za ně ani neplatí.U každé komory je obsluha. Pokud vás už z dálky vidí, komoru dopředu připraví pro co nejrychlejší průjezd. Po chvíli kormidlování totiž člověka nebrní jen paže, ale celé tělo. I tak je ale cesta poklidná a relaxační. Za plavební komorou Huštěnovice se podoba břehů výrazně mění. Tráva, květiny a kapradiny ustoupily vysokým rákosům.Už neplujeme rovnou krajinou, ale rákosovým údolím, které se tyčí nad naše hlavy.

Ilustrační foto
Meruňky nebudou. Postaraly se o to jarní mrazy a kroupy

Na dohled od Starého města jsme vyčerpali polovinu domluveného času. Před tamní plavební komorou se otáčíme a začínáme plout zpět, abychom loď stihli odevzdat. Člověk se zapotí hlavně z domluvy s motorem. Někdy motor naskočí při prvním trhnutí, někdy se nechá dlouze přemlouvat, až si musíte dát pauzu a prohodit se s kolegou.

V komorách se potkáváme s motorovým člunem a hausbótem. Když se hladiny před námi pomalu vyrovnávaly, byl čas nastartovat. Zatímco jsem asi pět minut zápolil s lankem, posádka z hausbótu za námi mě s pobavením pozorovala.

„Asi budete muset zbytek dopádlovat,“ volal na mě s úsměvem vodák.

Představa pádlování mi dodala dostatečnou sílu na trhnutí, které motor probudilo a my pluli dál. U mola v přístavu už čeká Ondřej Vašíček. Vystupujeme na břeh a předáváme mu loďku. Za čtyři hodiny jsme stihli uplout zhruba 6,3 kilometrů a podívat se jak na samotnou řeku Moravu,tak až ke Starému městu.