Když startují modré vrtulníky, jde o život. Jejich rychlé přistání ale znamená naději. Jak pro lidi, kteří právě bojují se smrtí, tak pro jejich blízké. Vyprávět by o tom mohly zástupy lidí, kteří by bez rychlé pomoci neměli šanci. Ale přežili – a mohli se vrátit do normálního života.

Za dvacet let své existence – toto výročí si nedávno připomněla – má letecká záchranná služba na svém kontě zhruba sto tisíc zachráněných životů. Desetina z nich připadá na hlavní město a region středních Čech. Jen loni vzlétla pražská letecká záchranka více než pětsettřicetkrát. Asi polovina osob, které vrtulníky přepravovaly do nemocnice, byla v kritickém stavu.

Vrtulník startující v Praze obvykle míří do středních Čech. Nejčastěji za pacienty po dopravní nehodě, ale převáží také třeba lidi, kteří se zranili pásem z výšky, nebo například opařené děti. Pomáhá prostě všude tam, kde rozhoduje rychlost – a také v případech, kdy je třeba zajistit šetrný transport. „Vrtulník urazí tři až čtyři kilometry za minutu a dostane se i do míst, která jsou sanitce nepřístupná,“ řekl jeden ze zakladatelů služby Ladislav Mika.

Lety se dají rozdělit do dvou skupin. „Ty primární jsou těžké nehody, kde jsme na místě nejdéle do patnácti minut a pacienta ošetříme. Do sekundárních letů se řadí případy, kdy postiženého ošetří záchranná služba a vrtulník si přivolá k transportu pacienta do specializovaného centra,“ uvedl ředitel letecké záchranné služby Vladimír Panenka.

Každý vzlet posádce oznamuje dispečer. „Zeptá se na okolnosti, my do jedné minuty nasedneme do vrtulníku a letíme na místo. Pokud se jedná o dopravní nehodu, spolupracujeme s policií, která nám zajistí místo pro přistání. Obvykle uzavře dva jízdní pruhy,“ říká Martin Duka z letecké záchranné služby. Nejstarší středisko leteckých záchranářů sídlí na ru〜zyňském letišti, v Čechách jich je celkem deset. U velkých malérů se pak někdy potkají helikoptéry z několika základen.