Pro velkou část motorkářů představuje automatická převodovka na jednostopém stroji svrchovanou svatokrádež. Jiní jí však pozvolna přicházejí na chuť. Podobně jako u automobilů dokáže automat - pokud dělá svou práci dobře - takříkajíc uvolnit ruce pro řízení a trochu pozornosti pro prožitek z jízdy nebo preciznější projíždění zatáček. 

Čím to, že se automaty u motorek začínají prosazovat až v posledním desetiletí? Vyladit technologii tak, aby dostála náročným požadavkům na hmotnost, prostor a uživatelskou přívětivost, nebylo jednoduché. Dokazují to jak slepé uličky s použitím převodovky CVT (běžně montované do skútrů) a různých poloautomatických řešení, tak skutečnost, že aktuální nabídka je stále relativně omezená. 

Nejprodávanější Hondu táhnou skútry, značka má ale širokou nabídku ve všech kategoriích
Rok 2023 na trhu motorek aneb Krasojízda pokračuje

Pod značkou Honda

Z tradičních výrobců motorek u nás nabízí automatické řazení (vynecháme-li skútry) pouze japonská Honda. Její dvouspojková převodovka DCT využívající pár elektronicky ovládaných spojek, jednu na sudé rychlosti a druhou na liché, prokázala své kvality už v několika modelech a její obliba mezi zákazníky roste. Podle Petra Hubáčka, PR manažera společnosti Honda, tvoří motorky s DCT zhruba polovinu celkového počtu prodaných kusů. Jaké modely je v tomto roce možné pořídit s automatem?

Honda NC750 X

Zdroj: Honda

Řada NC je v nabídce Hondy momentálně nejstarším zástupcem automatického zpřevodování. Naháč NC700S a adventura NC700X byly představeny roku 2012, aktuálně se prodává čtvrtá generace s označením NC750X, u níž si zákazník může vybrat mezi manuálním či automatickým řazením. 

Univerzální stroj je příjemným společníkem jak pro každodenní dojíždění, tak pro víkendové výlety. Dvouválec poskytuje výkon až 43,1 kW a točivý moment 69 Nm, nižší stavba je vhodná i pro jezdce menší postavy, další výhodou je příznivá spotřeba a šikovný úložný prostor pod kapotáží.

Cena: 234 900 Kč


Honda CRF 1100L Africa Twin

Zdroj: Honda

Ze všech modelů Honda s převodovkou DCT je Africa Twin tím nejprodávanějším. Její jméno je ve světě jedné stopy legendou, která svou pověst dlouhá léta upevňuje například hojnou účastí na dakarském závodu. Aktuální generace s kapalinou chlazeným řadovým dvouválcem nabízí výkon 75 kW a točivý moment 112 Nm.

Na výběr máte „civilnější“ běžnou verzi a dobrodružnější Adventure Sports, která se liší větší nádrží (přes 24 litrů benzinu), vyšší světlou výškou a plně nastavitelným podvozkem Showa. Jde o motorku pro skutečné nadšence, odhodlané zdolávat dlouhé vzdálenosti i náročný terén, klidně i na cestě kolem světa. Neztratí se však ani na silnici, kde její prvotřídní odpružení odfiltruje každou nerovnost. 

Cena od 399 900 Kč

Honda CMX 1100 Rebel

Zdroj: Honda

Příznivcům důstojných cruiserů a retro stylu je určen „kříženec“ chopperu a naháče s názvem Rebel. Koupíte ho ve dvou kubaturách - 500 a 1100 -, automatickou převodovkou DCT je však vybavena pouze silnější verze, která sdílí motor s dobrodružným modelem Africa Twin. Zde je naladěn na 64 kW výkonu a 98 Nm točivého momentu.

ČZ Roland
Nejen malé Jawy. Na Slovensku vznikal i motocykl ČZ 180 Roland

Narozdíl od mnoha klasických chopperů nabízí Rebel přirozenější posez a nižší hmotnost, k nimž přidává moderní technologie, jako je LED světlomet nebo digitální přístrojovka se spoustou zobrazených informací. Vybrat si můžete ze čtyř jízdních režimů a dlouhé cesty zpříjemní tempomat, díky nízko položenému sedlu je Rebel oblíbencem menších motorkářů a také žen. 

Cena od 289 900 Kč

Honda NT1100 

Zdroj: Honda

Novinka předloňského roku je klasickým cesťákem, nabízejícím skvělou ergonomii a komfort na dlouhých trasách. Také NT sdílí motor s „Afrikou“ a při stejném výkonu má jen o chlup nižší točivý moment 104 Nm. 

Měkčí odpružení činí z NT pohodlný dopravní prostředek, který bude neúnavně polykat kilometry asfaltu, ať je jeho povrch jakkoli hrbolatý. Komfort cestování dále zvyšují standardně dodávané boční kufry, vyhřívané rukojeti, plexištítek nebo tempomat. Příjemné jsou i široké možnosti vlastního nastavení, ať už jde o trakci, výkon, nebo třeba brzdění motorem. 

Cena od 374 900 Kč


Honda GL1800 Goldwing

Zdroj: Honda

Monumentální cesťák cíli na jezdce s nekompromisními nároky na komfort. Goldwing je jediným motocyklem v nabídce Hondy, u nějž se manuální převodovka definitivně ocitla na druhé koleji a například v Česku už ho koupíte pouze s DCT. Vzhledem k charakteru stroje, který je spíše autem na dvou kolech, to není nic překvapivého. 

Ilustrační foto: Na trhu můžeme koupit zimní a letní směsi do ostřikovačů
Směs do ostřikovačů: na co si dát v zimě pozor a jak ji vybírat

Pod mohutnou kapotáží pracuje šestiválec o objemu 1833 kubických centimetrů, který poskytuje výkon 93 kW a točivý moment 170 Nm. Komfortní výbava opět připomíná spíš kabinu automobilu - multimediální systém s reproduktory a funkcí zrcadlení telefonu, odkládací prostory, zavazadelník o objemu 121 litrů, vyhřívané rukojeti, jízdní režimy včetně pomalého „walking mode“ a zpátečky nebo plexi štít s elektrickým ovládáním. 

Cena: pro rok 2024 zatím nebyla stanovena


Motocykly na elektřinu

Elektrické motorky se začaly na silnicích objevovat v posledních letech, a přestože žádný zásadní rozmach dosud nenastal, je zřejmé, že si své místo na výsluní pomalu získávají. Stejně jako elektromobily (až na pár výjimek), jsou i elektrické motorky z definice automaty, neboť jim stačí jeden rychlostní stupeň a rychlost si jezdec reguluje pouze otočením „plynu“. Elektro-motocykly svou cenou výrazně převyšují tradiční spalováky, na druhou stranu se mezi nimi najdou i modely homologované s výkonem do 11 kW, což může být zajímavým lákadlem pro řidiče vlastnící pouze oprávnění skupiny B. Nabídka se rychle rozšiřuje a trh zaplavují zejména výrobky z Číny, níže však pro příklad uvádíme dva modely americké značky Zero, která si v oblasti elektromotorek již vybudovala solidní pověst.   

Zero DS ZF14.4

Zdroj: Zero Motorcycles

Právě tato motorka nabízí variantu vhodnou i pro držitele řidičáku skupiny B. Svižná jízda bez jakéhokoli hluku, vibrací, zplodin a nutnosti řadit představuje skvělou alternativu ke klasickým motorkám, na místě nádrže navíc najdete velký úložný prostor.  

Konstrukcí patří DS do skupiny enduro a díky nastavitelnému odpružení si kromě asfaltu můžete troufnout i na šotolinové cesty. Baterie s kapacitou 14,4kWh slibuje ve městě dojezd až 262 kilometrů, mimo město při rychlém tempu stačí zhruba na polovinu. Z domácí zásuvky se dobije za 8-10 hodin, s příplatkovým rychlonabíjením asi za 3 hodiny. 

Cena: 468 900 Kč

Zero DSR/X

Zdroj: Zero Motorcycles

Na opačném konci nabídky Zero Motorcycles se nachází mohutné DSR/X s proporcemi cestovního endura. Elektromotor dokáže poskytnout výkon až 75 kW a hlavně mimořádný točivý moment 225 Nm. Akumulátor s kapacitou 17,3 kWh se 14,4kW nabíjením dobije zhruba za dvě hodiny. Papírový dojezd činí 290 km, v reálu bude záležet hlavně na stylu jízdy. 

Kromě působivé síly nabízí motorka komfortní odpružení, hromadu odkládacích prostor a samozřejmě tichý chod bez jakýchkoliv vibrací. 

Cena: 549 900 Kč