Lidé, kteří by si z Německa chtěli dovézt nějaký ojetý Superb současné generace, by si měli dobře vybírat. Podle žebříčku TÜV Report, který zohledňuje průměrné množství vážných závad nalezených při povinných kontrolách na STK, totiž v kategorii dvou až tříletých vozů patří tento model k těm vůbec nejhorším.

O tom, jak si vedly další modely mladoboleslavské automobilky, včetně třeba Roomsterů nebo Yeti, se dozvíte více při prohlížení naší komentované galerie.

Zatímco průměr vážných závad u všech vozů kontrolovaných v této kategorii činil 5,3 procenta, u Superbů to bylo rovných osm procent. Mezi 130 hodnocenými modely obsadil produkt montovaný ve východočeských Kvasinách dělenou 119. pozici. Společnost mu tam dělal Fiat Tipo.

Horší než tyto vozy byly jen modely rumunské Dacie a třeba také Ford Galaxy, Seat Lahmabra, Opel Crossland, BMW X5 a X6 nebo Citroën C3 Aircross.

Bohužel si mezi těmito nejmladšími kontrolovanými automobily nevedla dobře ani Octavia. I ta skončila v pásmu hlubokého podprůměru s průměrným procentem závad 6,7 procenta.

Oba vozy může částečně omlouvat skutečnost, že mezi všemi zahrnutými v žebříčky mají velmi vysoký průměrný nájezd kilometrů. Superby se 71 000 kilometry byly těmi vůbec "nejolítanějšími". Také 60 tisíc v případě Octavie je vysoké číslo.

Kdo uspěl?

Naopak dobře hodnocená bylo ve věkové kategorii 2-3 roky SUV Škoda Karoq, která se zařadila do pásma těch úplně nejspolehlivějších (celkem jich je pět). V tom druhém, který se dá zjednoušeně přirovnat ke dvojce ve škole, byla dost vysoko Škoda Scala. 

Výborné vysvědčení udělili v kategorii 4-5letých vozů technici TÜV modelu Kodiaq a chvalitebné minivozu Citigo. Těsně nadprůměrné byly ještě vozy Fabia, Rapid a Octavie. Lehce pod průměrem naopak Yeti a Superb.

Nejméně poruchovou Škodou mezi auty stáří 6-7 roků je podle výsledků TÜV Fabia, následují Octavia,Cigo a Yeti. Již v pásmu lehkého podprůměru se nachází Roomster.

Zájemci o ojetou škodovkou ve stáří 8-9 let by se podle nápovědy danou TÜV reportem měli orientovat především na typy Octavia, Yeti, přípdaně Citigo. Naopak určitou ostražitost lze doporučujit motoristům shánějícím takto letitý vůz v případě modelů Superb, Roomster a zejména Fabia.

A konečně - ve věku 10-11 let patří k poměrně málo poruchovým ojetinám SUV Yeti a Superb. Pod průměrem je pak Octavia. V tomto věku se již jednalo o exempláře druhé generace tohoto modelu.

Starší vozy a rovněž další modely Škody, kterých se na STK nedostavilo tak velké množstvi, aby bylo možné vyloučit náhodné výsledky, již TÜV do žebříčku nezahrnul.

A nač si dávat u jednotlivých modelů pozor?

A jaké konkrétní poruchy u jednotlivých typů Škody technici TÜV nacházeli? V případě nejmenšího Citiga a těch nejmladších kusů byl největším problémem zejména únik oleje z motoru a převodovky. Zvýšená pozornost by se měla věnovat také účinku brzd. Naopak zcela bez potíží shledávali díly podvozku.

Model Fabia zejména na konci produkce druhé generace a na počátku té třetí trpěl také úniky oleje a špatným stavem výfuku. Také vedení brzdové kapaliny se technikům nelíbilo. 

Podobné závady jako u výše uvedených modelů se našli na kontrolách provozovaných TÜV také u dnes již nevyráběného modelu Rapid. Naopak novodobá Scala je prakticky bezproblémová.

Octavia má dlouhodobě problémy s odpružením. Poslední ročníky třetí generace pak také poněkud častěji než je normální ztrácely vinou netěsností olej z motorů a převodovek.

Tento neduh nějak zásadně netrápí Superby. Model ale má rovněž často v nepořádku tlumiče. Exempláře druhé generace pak ještě mívají poruchy na zavěšení kol i řízení. Stejně jako u prakticky všech dalších typů značky Škoda se technikům zpravidla nelíbí stav vedení brzdové kapaliny.

Vysvědčení Škody Roomster zahrnuje špatné známky z stav osvětlení, korozi výfuku, netěsnost motoru a převodovky a u nejmladších kusů rovněž za řízení.

Škoda Yeti nedostala to nejhorší hodnocení v žádné z oblastí. V horším stavu mívá obvykle těsnění motoru a převodovky a brzdové hadičky. Jen průměrně spolehlivá je z hlediska stavu odpružení, zavěšení kol a funkčnosti brzd.

Naopak nástupce, za kterého lze považovat Karoq, je s výjimkou tlumičů, spolehlivý ve všech hodnocených parametrech. Ve velmi dobrém stavu příjížděly na technickou kontrolu také 2-3 a 4-5leté Kodiaqy.